• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Viktor & Rolf stoppen met ready-to-wear lijn

Viktor & Rolf stoppen met ready-to-wear lijn

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Viktor & Rolf gaan stoppen met hun ready-to-wear lijn. De ontwerpers willen zich concentreren op hun couture en parfumlijn, en andere projecten. Dat hebben Viktor & Rolf aan WWD laten weten.

Viktor Horsting en Rolf Snoeren zeggen dat de beslissing werd genomen in overleg met meerderheidsaandeelhouder OTB Group, het bedrijf van Renzo Rosso. Het stoppen met de ready-to-wear lijn was een ‘een strategische beslissing is om het merk Viktor & Rolf in de hoogste luxe segment van de mode te positioneren’, zegt Rosso.

Catwalkshow in Parijs gaat niet door, presentatie wel

Een woordvoerster van Viktor & Rolf laat weten dat de ontwerpers de laatste herfst-/wintercollectie 2015 zullen presenteren en verkopen, maar dat de laatste catwalkshow tijdens Paris Fashion Week niet doorgaat. Het evenement vindt plaats van 3 tot en met 11 maart.

De RTW-collecties van Viktor & Rolf zijn voor mannen en vrouwen en zijn verkrijgbaar in meer dan 100 speciaal zaken. Daarnaast is er nog een vrijstaande winkel aan de Rue Saint Honoré in Parijs, die begin 2016 zal sluiten.

’Snelle tempo en concurrentie beperkten de creativiteit’

“We voelen een sterke behoefte om ons te heroriënteren op onze artistieke roots. Wij hebben de mode altijd gebruikt om te communiceren, het is ons belangrijkste middel van artistieke expressie," zegt Horsting. Hij laat weten het snelle tempo, de deadlines en de hevige concurrentie van ready-to-wear te hekelen. “Het begon de creativiteit te beperken. Door het loslaten krijgen we meer tijd en vrijheid." Snoeren vult aan: “We zijn zeer verheugd om de grenzen van onze visie in nieuwe, onverwachte richtingen te duwen."

De ontwerpers lanceerden hun modemerk in 1993 en begonnen in 1998 met het showen van hun couture lijn. In 2000 kwam daar de ready-to-wear lijn voor vrouwen bij, die in 2003 werd aangevuld met een mannenlijn. Daarna werd het Viktor & Rolf-imperium steeds verder uitgebouwd. In samenwerking met L'Oréal werd in 2005 hun eerste vrouwengeur Flowerbomb om de markt gebracht.

Viktor & Rolf presenteerden vijf couture collecties tussen januari 1998 en juli 2000. Een meerderheid van hun ontwerpen werd verkocht aan musea en instellingen. Ondanks de stap naar ready-to-wear behielden de ontwerpers hun reputatie voor onconventionele catwalk presentaties. Opvallend waren de Atomic Bomb collectie met dramatische kragen en de Russian Doll-show, waarbij model Maggie Rizer tien ontwerpen over elkaar droeg.

De OTB Group, het bedrijf van Renzo Rosso investeerde vanaf 2008 in het merk van Viktor & Rolf, wat een voorloper leek te zijn van een nieuwe fase. Het nieuws dat de RTW-wear ophoudt is opvallend: eerder maakte de Franse ontwerper Jean Paul Gaultier ook bekend na 38 jaar te stoppen met zijn ready-to-wear lijn. Ook hij wil zich meer focussen op het hoge segment en zijn parfums, en andere speciale projecten.

Viktor&Rolf