Vilenzo verwerft licentie Georges Rech
bezig met laden...
Het Nederlandse kledingconcern Vilenzo heeft deze week de licentie van het Franse mannenmodemerk Georges Rech overgenomen van Vestra. Georges Rech heeft 90 shop-in-shops op belangrijke locaties in onder meer Frankrijk en Duitsland en tien eigen winkels, waarvan er vier gevestigd zijn in Parijs. Onder het Georges Rech-label wordt herenkleding, schoenen en accessoires geproduceerd in het hogere segment. Hoeveel geld met de overeenkomst is gemoeid, werd vooralsnog niet bekend gemaakt.
"Nederland is het enige land waar Georges Rech nog niet aanwezig is. Naar alle waarschijnlijkheid zal daar nu verandering in komen", aldus Theo van Loon, CEO Vilenzo. "Het betreft een 'Masterlicense'. Dat betekent dat Vilenzo andere licenties voor Georges Rech kan uitgeven. Op termijn zal daarmee het productaanbod onder het label verder kunnen worden uitgebreid."
Het nieuws kwam tegelijk met de bekend making van de jaarcijfers van Vilenzo over 2002.
rapporteerde het concern dat het nettoresultaat, na belastingen en vóór afschrijving goodwill, gedaald is tot 5,0 miljoen euro, tegen 8,6 miljoen euro het jaar ervoor. Vilenzo verwacht echter dat ingezette herstructureringen op termijn "zeker een positief effect hebben op de resultaatontwikkeling."
Vilenzo neemt Georges Rech over van Vestra, dat gevestigd is in Straatsburg. Vestra werd in februari van dit jaar failliet verklaard, nadat overnamevoorstellen van het Franse mannenkleding bedrijf Weil en van Vilenzo door de Franse povinciale rechtbank werden geblokkeerd. Over 2002 rapporteerde Vestra een verlies van 2.5 miljoen euro en een omzet van 52 miljoen. Twee-derde van die omzet werd gegenereerd door Vestra's licentie van Pierre Cardin-pakken.
In een reactie op de jaarcijfers laat de raad van bestuur van Vilenzo weten te verwachten voor het boekjaar 2003 de winst van het concern weer te zien toenemen. Het bestuur van het kledingconcern zal op de aandeelhoudersvergadering van 23 april a.s. hierover meer toelichten.
Vilenzo wijt de geboekte omzetdaling grotendeels aan het stopzetten van verliesgevende verkoopactiviteiten in het eerste halfjaar en door achterblijvende voorraadverkopen vanwege de slechte gang van zaken in de detailhandel. De winstdaling werd veroorzaakt door zowel voornoemde omzetdaling, als door een reorganisatie bij de business unit Tricotop in het vierde kwartaal 2002. De nasleep van de eerder gemelde herstructurering bracht nog kosten met zich, terwijl de omzet reeds was weggevallen.