Vionnet en Kokosalaki uit elkaar
bezig met laden...
Het Franse modehuis Vionnet en hoofdontwerpster Sophia Kokosalaki hebben hun korte samenwerking beëindigd. Vionnet heeft de benoeming van Marc Audibet aangekondigd die Kokosalaki zal vervangen. De Griekse Kokosalaki heeft maar twee seizoenen voor het legendarische merk gewerkt en zal zich nu op haar eigen label gaan concentreren. Voor velen in de modebranche komt het vertrek van Kokosalaki niet als een verrassing, aangezien Diesel eigenaar Renzo Rossi onlangs een meerderheidsaandeel in Kokosalaki's bedrijf heeft genomen. Hoewel Vionnet geen uitleg gaf over de reden van Kokosalaki's vertrek, zei voorzitter Arnaud de Lummen in een gesprek met WWD: "We waren niet ontevreden over Sophia, maar we hebben onze ambities en zij de hare. We wilden Vionnet ontwikkelen en het zal in ons voordeel zijn om een ontwerper in dienst te hebben die zich volledig hierop kan storten."
Kokosalaki zei in een verklaring: "Het was interessant om te kunnen bijdragen aan de herlancering van Vionnet, maar nu is het tijd was om mijn eigen weg te gaan. Ik ben eindelijk klaar om me volledig op mijn eigen merk te concentreren, dat overigens erg hard groeit."
Audibet, 52, zal zijn eerste collectie voor voorjaar/zomer 2008 in juli in Parijs presenteren. Hij wordt door Vionnet beschreven als "een ontwerper met een visie, en de uitvinder van de stretch." Audibet heeft veel ervaring in de mode en heeft voor een aantal vooraanstaande modehuizen gewerkt, waaronder Hermès, Prada, Trusardi en Ferragamo. Bij Prada, waar hij negen seizoenen werkte, wordt hem de succesvolle ontwikkeling van het merk tot luxemerk in de jaren negentig toegerekend. In een verklaring sprak De Lummen zijn tevredenheid uit over het toetreden van Audibet tot het modehuis.
Madeleine Vionnet creëerde haar merk in 1912 en opende in 1923 haar eerste winkel in Parijs, twee jaar later gevolgd door de opening van een boetiek in New York. Ze was de eerste ontwerper die haute couture ontwerpen vertaalde naar confectie voor de Amerikaanse markt. In 1939, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, sloot ze haar bedrijf. De familie De Lummen kocht in 1988 de rechten de merknaam Vionnet te mogen gebruiken en lanceerde het modehuis vorig jaar opnieuw.