Voor op de agenda: Debuten en afscheidscollecties kenmerken Haute Couture Week FW25
bezig met laden...
Met de aanstelling van Jonathan Anderson bij Dior lijkt de stoelendans van ontwerpers, die de afgelopen modeweken kenmerkte, tot rust te komen. De aankomende Haute Couture Week in Parijs representeert dan ook een overgangsfase voor de industrie, met debuten en afscheidscollecties die een rustiger seizoen inluiden.
Van 7 tot en met 10 juli presenteren zevenentwintig ontwerpers hun collecties op de catwalk, volgens de voorlopige kalender van de Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM). De week begint met een show van Schiaparelli om tien uur 's ochtends, en sluit af met een show van het Zwitserse merk Germanier.
Opvallende debuten dit seizoen zijn die van Glenn Martens bij Maison Margiela op negen juli en Michael Rider bij Celine op zes juli. Rider, de voormalige creatief directeur van Polo Ralph Lauren, volgt Hedi Slimane op, die in oktober 2024 vertrok bij Celine. Voor de Belgische ontwerper Martens is het debuut bedoeld om ‘trouw te blijven aan onze creatieve kern’, aldus het Franse modehuis eerder dit jaar.
Wat betreft afscheidscollecties, vindt Demna's laatste couture show voor Balenciaga plaats op negen juli. Het is de laatste show van de ontwerper voor het modehuis, voordat hij het stokje overdraagt aan Valentino-veteraan Pierpaolo Piccioli. Bij Chanel is het de laatste show van het eigen studioteam van het merk. Matthieu Blazy bereidt zich voor op zijn debuut in oktober.
Terwijl Iris Van Herpen, Robert Wun en ArdAzAei terugkeren naar de officiële kalender, ontbreken grote namen zoals Dior en Jean Paul Gaultier dit seizoen. Beide wachten op de komst van hun nieuwe creatief directeuren, respectievelijk Jonathan Anderson en Duran Lantink. Ook Miss Sohee en Alexis Mabille keren niet terug voor deze editie, evenals Valentino, dat momenteel onder leiding staat van Alessandro Michele, die slechts één couture show per jaar wil houden.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.