Vooral pluizig: menswear op de Copenhagen Fashion Week
bezig met laden...
Van oudsher speelt mannenmode op de modeweek in Kopenhagen een grote rol. Dit seizoen nog meer dan anders: "Ik kan me niet herinneren wanneer we voor het laatst zo veel interessante menswear-designers in het programma hadden“, zei Camilla Frank, de nieuwe cheffin van de Copenhagen Fashion Week, vooraf. De focus lag afgelopen week dan ook op de mannencollecties. En die stelden niet teleur.
Tonsure: drager van hoop met eigen handschrift
De verwachtingen waren hoog gespannen voor de presentatie van het label Tonsure. Het merk, dat in 2013 is opgericht, had onlangs internationaal de aandacht op zich gevestigd, onder andere door de Europese Woolmark-prijs te winnen. Woensdag mocht het de nieuwe 'Showscene' openen, de hal van vakbeurs CIFF, die voor het eerst uitsluitend voor modeshows was ingericht. Daar presenteerde het een interessante collectie, die meteen een van de belangrijkste menswear-trends van de modeweek in Kopenhagen demonstreerde. Dat het in de mannenmode nu niet gaat om scherpe silhouetten die het figuur beklemtonen, maar eerder om nonchalante oversized creaties, heeft Raf Simons afgelopen zomer al duidelijk gemaakt met zijn presentatie op Pitti Uomo in Florence. En Tonsure slaat dezelfde richting in.
Het label staat bekend om zijn voorliefde voor uitgesproken wolgebruik en ander pluizig materiaal. Zo bewees het door zijn overwinning in de Europa-finale van de Woolmark-prijs zijn deskundigheid op het gebied van merinowol. Ook echt bont en kunstbont spelen een grote rol bij Tonsure. Voor het originele nepbont heeft het label een partner gevonden, die iets zegt over het karakter van de ontwerper: hij laat de stoffen produceren bij Steiff, de Duitse fabrikant van knuffels. En zo zijn ook de creaties heel knuffelbaar geworden.
Highlight van de collectie was een jas van nepbont in oranje en bruintinten. Steiff had de stof geleverd, de prints kwamen van Tonsure. De snit was ook aangenaam: Ruim, vierkant en niet te nauw aangesloten. Klassieke voorbeelden vormen het uitgangspunt, de creatieve overname van karakteristieke elementen liet zien waarom het merk vooral avantgardistisch zegt te zijn. Dit was bijvoorbeeld te zien bij de revers, die zo overgedimensioneerd waren, dat ze een eigen leven leken te leiden naast de jacks waar zij bij hoorden. Hier bewees het label zijn onverwisselbare handschrift. Volumineuze gewatteerde jasjes mochten evenmin ontbreken. Deze jasjes lijken een langdurige trend te zijn, aangezien ze in Kopenhagen niet alleen op de catwalk maar ook al in het publiek alomtegenwoordig waren.
Henrik Vibskov: clever en smart
Aangenaam en niet te nauw, samen met latente androgynie. Dat hoort bij de mannenmode van Henrik Vibskov altijd tot het programma. Zo heeft de grootmeester van de Deense menswear al jaren onafhankelijk van de actuele trends ontworpen.
Dit seizoen is de tijdgeest echter ook te zien in zijn creaties. Deze keer bood hij overdimensionale donsjacks, avantgardistische pullovers waarbij de bekende polkadots zich als bultjes naar voren welfden en ontwerpen die een vleugje Japan over zich hadden, met veerachtig uitgerafelde borduursels. Maar in een seizoen waarin verder nonchalante wijdte en informele gezelligheid domineerden, wist Vibskov te verrassen met enkele delen die voor zijn doen uitgesproken 'smart' waren. Tot de hoogtepunten van zijn collectie hoorden gestreepte kostuums uit een zacht, driekleurig weefsel, die met het kleurenpallet blauw-wit-rood aansloten bij het klassieke dandyisme van de voorlaatste eeuw.
Dat Vibskov altijd niet alleen kleding maar ook een artistieke, hoogwaardige enscenering biedt, die veel verder gaat dan de horizon van conventionele modeshows, hoort tot zijn traditie. Deze keer heeft hij voor zijn performance de spectaculairste plaats van de fashion week gekozen: het Østre Gasværk Teater, een gasreservoir uit de 19e eeuw. In het reusachtige ronde gebouw, bekroond door een koepel, liet Vibskov zijn modellen een abstracte performance omcirkelen van danseressen die een machinerie van kolven, gevuld met lucht, bewogen. Mode en kunstinstallatie vulden elkaar hier perfect aan.
Han Kjøbenhavn: controversiële show, trendy ontwerpen
Dit zag er iets anders uit bij het label Han Kjøbenhavn. Hij gebruikte de ruime hal van de CIFF-showscène voor een enscenering, die gemengde reacties opriep. In het midden van de catwalk had Han Kjøbenhavn een houten podium gebouwd, waarop toneelspelers die in badjassen van het label waren gekleed als ratten zo groot als mannen, tijdens de show aan galgen schijnexecuties uitoefenden op modellen met capuchons op. Zelfs in de officiële krant van de Fashion Week, die verder niet bijzonder kritisch staat tegenover de shows, was te lezen dat de uitvoering 'ongevoelig’ en 'smakeloos’ was. In New York, waar Han Kjøbenhaven zeer succesvol een eigen flagshipstore runt, zou men het label ‘uit de stad gejaagd’ hebben vanwege de opvoering, aldus de recensie van de show.
Zelfs toeschouwers die alles zonder veel emotie bekeken, verklaarden dat de performance afleidde van de geshowde collectie. En dit was jammer, want Han Kjøbenhavn bediende met zijn nieuwe ontwerpen behendig de actuele wensen. Ook hier waren geslaagde interpretaties te zien van klassiekers uit de mannenmode in heel grote, haast wijde, dik gewatteerde bomberjacks of zachte, ruime mantels. Zonder de controversiële presentatie had de collectie ook voldoende aandacht getrokken.
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Kopenhaagse mannenmode niet alleen internationale trends te bedienen, maar ook perfect te passen bij het aangekondigde Deense gezelligheidscliché, oftewel de 'hygge'. De designers hebben bij nader inzicht toch duidelijk veel meer te bieden dan een simpel stereotype.
Fotos: Victor Jones (1), Copenhagen Fashion Week (10), FashionUnited (1)