• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Voorspoedig verloop nieuwbouw SCN

Voorspoedig verloop nieuwbouw SCN

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het SchoenenCentrum Nederland heeft de vraag naar meer ruimte gehonoreerd en tegelijkertijd een nieuw segment voor de bezoeker aangetrokken. Service, Samenwerking en Traffic zijn de steekwoorden van Paul van Lammeren. Hij is directeur van SCN en in dienst van de exposanten.

Paul van Lammeren, directeur van SchoenenCentrum Nederland (SCN) in Nieuwegein is er duidelijk over. "Het aanwezig zijn op een handelsbeurs is een vorm van PR en publiciteit. Wanneer je ontbreekt word je niet voor vol aangezien." Het is geen PR praatje van de directeur van Neerlands enige schoenenvakbeurs om nog een restant van een paar honderd m² beursoppervlakte te slijten. Want al wordt door de geplande uitbreiding in januari 2006, waarbij het schoenencentrum in Nieuwegein een derde verdieping krijgt, een vermeerdering van 4000 m² showroomruimte gecreëerd, anderhalf jaar voor de opening is negentig procent van de beschikbare ruimte reeds toebedeeld aan huidige exposanten die meer ruimte verlangden en aan een aantal nieuwe exposanten uit de schoenenbranche en reisartikelen- en lederwarenbranche.

De laatste jaren is de vraag naar showrooms aanzienlijk gegroeid. Vandaar dat het management van het SCN rondom de tafel is gaan zitten met de eigenaar van het gebouw 'De Poort van Nieuwegein'. Hetgeen resulteerde in een ontwerp van een derde verdieping, totaal 5500 m² bruto vloeroppervlakte, waarbij de muren geheel uit glas zijn opgebouwd en het gebouw zeer transparant en ruimtelijk overkomt. De nieuwbouw steekt aan de oost- en zuidzijde ongeveer tien meter uit over het huidige pand en vormt zo een soort overkapping, hierdoor krijgt de entrée extra cachet. Het project zal naar schatting in november 2005 gerealiseerd zijn en in januari 2006 operationeel zijn.

De nieuwe verdieping wordt voor de helft ingenomen door exposanten uit de schoenensector die in het verleden hebben aangegeven meer showroomruimte nodig te hebben. In de andere helft krijgt een geheel nieuw segment haar onderkomen. Namelijk een reisartikelen- en lederwarenafdeling met vooral accessoires als fashionbags, businesstassen, ceintuurs, koffers enz. Nu al hebben achttien aankomende showroomhouders een contract ondertekend. De meeste zijn afkomstig uit de Bags & Luggage afdeling van de Utrechtse Trade Mart in de Jaarbeurs. In overleg met die leveranciers is echter overeengekomen voorlopig geen namen te noemen.

"In 1984 is de schoenenafdeling uit de Jaarbeurs vertrokken," legt Van Lammeren de link met de geschiedenis. "Toen zijn we hier zelfstandig begonnen. Het unieke aan de werkwijze van SchoenenCentrum Nederland is dat directie en management in dienst zijn van de exposanten en niet van de eigenaar van het gebouw. Hierdoor is duidelijk dat de eerste prioriteit ligt bij het welzijn van de exposanten. Een werkwijze waar ook de nieuwe leveranciers uit de lederwarenbranche hun voordeel kunnen doen."

"Het is niet zo," vervolgt de directeur van SCN, "dat de nieuwe exposanten met hun tassen ondergaan in het verhaal van de schoenen. Want lederwaren is toch een apart verhaal. Vandaar dat zij onder andere een aparte catalogus en website krijgen en eigen internationale inkoopdagen. Het modemoment ligt namelijk ook iets anders. Natuurlijk is er een overeenkomst tussen de schoenen- en de tassenbranche. Je hebt hetzelfde basismateriaal, namelijk leder.

Tegelijkertijd zijn schoenen en lederwaren ook nauw met elkaar verbonden. Want bij een paar schoenen van bruin suède hoort een ceintuur van hetzelfde materiaal. Ook schoenen en tassen worden passend bijelkaar aangeschaft. Het is in ieder geval een goede zaak om consumenten tot dit gedrag op te voeden. Dat werkt alleen maar verkoopbevorderend."

Op de derde verdieping krijgen ook een aantal inkoopcombinaties een nieuw onderkomen. Speciaal gericht op de lederwaren zijn dat Goldkrone en Lecombi. Voor de schoenensector komt Ariston-NordwestRing de gelederen versterken, Garant is reeds aanwezig op de tweede verdieping. Paul van Lammeren juicht de komst van deze samenwerkingsverbanden alleen maar toe. "Het is goed voor de samenwerking tussen leveranciers en inkoopcombinaties," vindt hij.

Aanwezigheid op een handelsvloer is sowieso aanbevelenswaardig, meent de directeur van SCN. Van Lammeren: "Ook in de schoenenbranche steekt het fenomeen van de presentatie van meer dan twee collecties per jaar de kop op. Voor modegevoelige merken geeft een permanente showroom de mogelijkheid om hier op in te springen. Minder modegevoelige namen kunnen denken aan hun servicegevoeligheid. Hoe vaker contact, hoe beter de klantenbinding. Bovendien, de aanwezigheid van collega's en ook inkoopcombinaties, genereert traffic en een groter bereik, die op geen enkele andere plaats in Nederland worden gevonden."

FUvakblad
scn