• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Voorsprong door innovatie

Voorsprong door innovatie

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Technologie, omnichannel en ketenintegratie waren de sleutelwoorden tijdens de derde editie van netwerkevenement Fashion Heroes. Op een toepasselijke locatie, het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome in Lelystad, deelden bedrijven hun toekomstvisie.

Born for the internet. Dat is de boodschap van de ludieke openingsvideo waarin een baby direct na de geboorte naar een iPad grijpt, aan de hand van een tutorial zelfstandig zijn navelstreng doorknipt en vervolgens een selfie maakt met de verloskundige. Hoewel geschoten met een vette knipoog is de commercial typerend voor de huidige tijdsgeest. Het maakt dan ook veel los bij de pakweg 100 modeprofessionals die vandaag naar Lelystad zijn afgereisd. En dat is precies de bedoeling van Fashion Heroes.

Kennis uitwisselen

Annemieke Heeren en Alla Feldman van startup FashionTrade bezoeken het event voor het eerst. “We zijn op zoek naar strategische samenwerkingspartners. Wat ons erg aanspreekt is dat iedereen hier zich bezighoudt met innoveren.” Gerard van Duijn van Protest Sportswear ziet deze dag als een mooie kans om kennis uit te wisselen. “Modebedrijven komen immers veelal dezelfde uitdagingen tegen.” Terugkerende bezoekers zijn er ook, zoals Frank Warnik van Intema Jeugdmode uit Hoorn. Omdat hij veel heeft opgestoken van de vorige editie, nog maar enkele maanden geleden, is hij er vandaag weer bij. “Onze zaak bestaat 55 jaar en ik vind het belangrijk om met de tijd mee te gaan. Tijdens zo’n dag als deze pik je een hoop nieuwe dingen op. En al pas je die misschien niet direct toe in de praktijk, het is ongelooflijk leerzaam en inspirerend.”

Innoveren is risico nemen

Keynotespreker Wim Nieuwenhuijzen, CFO van Noppies, speelt een thuiswedstrijd: het baby- en positiekledingmerk is gevestigd in Lelystad. Openhartig deelt hij met zijn publiek een tijdlijn van de technologische ontwikkelingen binnen het bedrijf. Was de IT-wereld van Noppies tien jaar geleden nog simpel, in 2008 maakte het bedrijf de eerste stappen in wat we vandaag omnichannel noemen. Weer enkele jaren later was het IT-landschap door groei en uitbreidingen te complex geworden. Reden om in april over te stappen op XPRT, de nieuwe wholesale-retail- oplossing van ACA. Een gedurfde stap, want van de ene op de andere dag draaide Noppies met een volledig nieuw systeem. Achteraf is Nieuwenhuijzen blij dat hij dit avontuur is aangegaan: “We hebben teveel naar binnen gekeken, misschien wel stilgestaan,” bekent hij. “Dankzij XPRT zijn we meer naar buiten gericht en door deze centrale database is het voorraadbeheer sterk vereenvoudigd. Het overtreft onze verwachtingen.”

Toekomstbeeld

Ook Stephan Bliek van Divide, oprichter van Stockbase, constateert dat het centraliseren van de voorraad een onderwerp is dat leeft. “Onze klanten zien e-commerce echt als succesvolle omnichannel-strategie. Wij helpen retailers én leveranciers door e-commerce op de winkelvloer te brengen.” Stockbase is daarmee de verbindende factor tussen merk en retailer. Inmiddels hebben ruim 150 merken zich aangesloten; een mooie mix van kleding- en schoenenmerken. Michael van der Knoop is CEO van Eezeebee, een bedrijf dat wholesalers onder meer een virtuele B2B-showroom levert waarmee retailers op digitale wijze hun producten kunnen inkopen. “Maar niet in een saaie omgeving”, benadrukt hij tijdens zijn presentatie. “Er moest beleving bijkomen. Want de zakelijke klant is ook een consument!” Omdat betalen een wezenlijk onderdeel is van omnichannel wordt de slotpresentatie verzorgd door Redmer de Vries, accountmanager bij AfterPay. Na het presenteren van enkele feiten en cijfers over de dag van vandaag geeft hij ons een kijkje in zijn glazen bol door een toekomstbeeld te schetsen voor het betaallandschap van 2020.

Fashion Heroes is een initiatief van ACA, Divide, Eazier, Multiply en Stockbase (de leden van de Fashion Alliance) en opgericht als inspiratieplatform op het gebied van omnichannel.

www.fashionheroes.nl

www.fashionalliance.nl

ACA
Partner Content