'Vooruitzicht voor modebranche ongunstig'
bezig met laden...
De kans is groot dat de omzet voor de modebranche komend jaar zal tegenvallen. Dat verwacht de Postbank op basis van de gedaalde koopkracht en een onderzoek van het Postbank Economisch Bureau waarin consumenten hebben aangeven kleding te zien als belangrijkste kostenpost om op te kunnen besparen.
In onderzoek dat het Postbank Economisch Bureau eind maart heeft uitgevoerd, gaven 51000 consumenten antwoord op de vraag wat ze zouden doen om kosten te besparen. Een kwart van hen noemde kleding als het belangrijkste middel om geld te besparen. De helft van de gepeilde bezoekers geven minder uit aan de vakantie en achttien procent wil het liefst besparen op de auto. Die keuze is opmerkelijk omdat veel Nederlandse gezinnen wonen en autorijden de grootste kostenposten zijn.
Charles Kalshoven, hoofdeconoom bij de postbank, verwacht op basis van deze resultaten een tegenvallende omzet voor de modebranche voor 2008: "Het algemene beeld is dat de koopkracht bij consumenten onder druk komt te staan door stijgende kosten. Als een deel van de gevolgen daarvan voor rekening komt van de modebranche, dan zal er in de branche minder omzet worden gemaakt."
Gemiddeld steeg de omzet in 2007 nog met 1,8 procent, volgens de laatste cijfers van brancheorganisatie Mitex. Het laatste kwartaal liepen de verkopen echter al terug tot 0.6 procent.