Vrouwen in pakken
bezig met laden...
Zakenvrouwen mogen er nooit te streng uit zien, maar ook niet te uitdagend. Niet te bloot, maar ook weer niet te stijf. En waar hun mannelijke collega's met hun welvaartsbuiken of sportschoolschouders al sinds jaar en dag terecht konden bij allerhande bedrijven die maatpakken voor ze fabriceren, moesten de vrouwen zich nog altijd in een klein confectiejasje proppen of juist zwemmen in de bijbehorende pantalon. Met de huidige toename van vrouwen in de top lijkt dit een gat in de markt.
Sommige ideeën lijken zo voor de hand te liggen dat je je afvraagt waarom het niet veel eerder bedacht is. De paperclip, die in de 19e eeuw werd uitgevonden, is zo'n idee. En het damesmaatpak, dat sinds vorig jaar een opmars maakt, is er ook één. SheSuit, initiatief van de ontwerpster Marijn Schrieken, was een van de eersten die serieus werk maakte van damespakken op maat. Een groot succes. "Het is al meteen vanaf het begin heel druk," zegt Angélique Koopmans, managing director bij She Suit. "Dat is eigenlijk niet zo gek als je bedenkt dat 95 procent van de vrouwen niet in confectiekleding past. De behoefte aan maatkleding was blijkbaar al latent aanwezig. Dat die mogelijkheid er nu wel is, heeft die wens bij veel mensen wakker gemaakt."
She Suit was echter niet de enige die lucht had gekregen van een stijgende vraag naar maatkleding voor dames. Zo begon ontwerpster Irene Vijfvinkel zich in 2004 te specialiseren in maatpakken voor vrouwen met haar bedrijf Cerise Star. "In eerste instantie maakte ik allerlei kleding op maat," vertelt ze. "Maar plotseling bleven de verzoeken om maatpakken maar komen. Hier ligt een markt,' dacht ik toen. En ik ben me daarop gaan richten." En nog steeds is de behoefte niet vervuld. Aanbieders van herenmaatkleding als modezaak Raffles in Bussum en Dressed2Kill, met vestigingen in Amsterdam en Naarden, bemerkten een toenemende belangstelling voor damespakken op maat, zoveel zelfs dat ze besloten om deze ook op te nemen in hun aanbod.
Individualiteit en vernetting
Er zijn verschillende verklaringen te bedenken voor de stijgende vraag naar damespakken op maat. Het ligt voor de hand om te beginnen bij de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Immers; hoe hoger de functie, hoe belangrijker het is om formeel gekleed te gaan. Uit de laatste Emancipatiemonitor van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dan ook dat het aandeel vrouwen in hogere functies de afgelopen jaren inderdaad is toegenomen. In de hogere en wetenschappelijke beroepen nam het aandeel vrouwen tussen 1995 en 2005 toe van 37 procent naar 42 procent. Ook kwamen er meer vrouwelijke managers; van 14 procent in 1995 naar bijna een kwart in 2005.
Voldoende verklaring is dat niet, denkt retailspecialist Jan Kessels van retailadviesbureau 'Uit het Vak': "In Nederland is het kleedgedrag van vrouwen in zaken veel informeler, de vrouwen in de top vormen nog niet 1 procent van de markt."
Voor de opmars van het maatpak zijn meerdere tendensen aan te wijzen. Retailanalist Bert Keizer van Cap Gemini stelde in het onderzoek 'Reconnect the consumer' vast dat er in de Nederlandse kledingstijl zowel bij dames als bij heren een 'vernetting' is opgetreden; wat zoveel betekent als dat bij meer mensen de wens opleeft om zich netter te kleden, in pak dus. En de toenemende belangstelling voor individualiteit doet daar nog een schepje bovenop, zegt stijlexpert Coco de Meyere: " De vragen 'Wie ben ik, wat wil ik en wat zijn mijn waarden?' zijn heel actueel vandaag de dag. Volgens mij is het dan ook niet zozeer dat de pakken meer in de mode raken, maar meer dat maatkleding meer mogelijkheden biedt om uiting te geven aan je eigen identiteit. Maatkleding zit overal perfect. In de schouders, in de taille, op de heupen. De mouwen zijn de juiste lengte en de borstomvang klopt. Bovendien kun je relatief eenvoudig een eigen identiteit neerzetten met een pak. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een hele opvallende voering, of net dat aparte knoopje. En ten slotte is het goed af te stylen met bewust gekozen accessoires en wordt een pak door veel vrouwen toch als veilig ervaren."
Met deze antwoorden is de groei verklaard, maar blijft de vraag staan waarom de maatkledingmarkt voor dames nu pas op gang komt, terwijl heren al langer het genoegen konden ervaren van een maatpak of een made-to-measurepak. Het antwoord daarop is simpel: Vrouwen zijn minder makkelijke klanten.
"Maatkleding voor dames aanbieden is niet iets wat je zomaar doet," erkent Irene Vijfvinkel van Cerise Star. "Het vrouwenlichaam, en zeker dat van de Nederlandse vrouw, is veel complexer dan dat van een man. Bij heren kun je met een paar aanpassingen op een confectiepak klaar zijn. Vrouwen kunnen op veel meer punten afwijken: schouders, borsten, taille, heupen, armen, benen, lengte. Dat kost dus meer tijd."
Daar komt nog bij dat vrouwen minder bereid zijn dan mannen om hoge bedragen te spenderen aan een kledingstuk. Aan hun totale garderobe geven ze weliswaar meer uit dan heren, maar de prijs van enkele stuks mag bij mannen veel hoger oplopen. Ook willen vrouwen iets bijzonders. Jan Kessels van retailadviesbureau Uit het Vak constateert: "Mannen kopen pakken omdat ze er gewoon fatsoenlijk uit moeten zien in hun werk. Ze gaan één keer door de moeite van meten en passen heen en ze hebben pakken die passen en waaraan verder niets hoeft te worden veranderd. Bij vrouwen gaat het veel meer om mode, om combinaties."
Bovendien zijn vrouwen wispelturiger zegt Peter van Daalen van Dressed2kill. "Heren zijn eenvoudige consumenten. Je meet ze in en ze bestellen een pak of meerdere en na een tijdje zie je ze weer terug. Vrouwen willen kijken, vergelijken. Ze wikken en wegen en wachten niet graag op hun aankoop, maar willen het meteen meenemen. Of je ze na één aankoop ooit nog een tweede keer terugziet is veel minder zeker dan bij heren."
Optimisme en onzekerheid
Omdat er zoveel haken en ogen zitten aan het opzetten van een zaak gespecialiseerd in damesmode, is in deze business een rooskleurige toekomst alleminst gegarandeerd, denkt Kessels. "De markt voor maatkleding is hier dus gewoon te klein," zegt hij."In de USA, waar het kleedgedrag van vrouwen in business veel formeler is, werkt het beter."
Anderen zijn optimistischer. Retailanalist Bert Keizer benadrukt het belang van mode. "Omdat vrouwen meer dan mannen het modische aspect opzoeken dan heren, moeten aanbieders zich daar ook op richten. Het kan bijvoorbeeld helpen om accessoires op te nemen in het aanbod. Of het aanbieden van uitgebreidere combinatiemogelijkheden. En de afwerking moet perfect zijn, want voor dames is luxe belangrijker dan functioneel."
Stijlexpert De Meyere onderschrijft deze visie. "Met accessoires kun je veel doen. Zelf heb ik bijvoorbeeld maar 1 echt pak in de kast, maar daar kan ik wel vijf verschillende looks mee creëren, van zakelijk tot très féminine of juist sportief. Combineer het bijvoorbeeld met een nonchalante sjaal of een grote zilveren ring."
Aanbieders bouwen zo hun eigen zekerheden in. SheSuit neemt zijn toevlucht tot accessoires en Cerise Star lanceert eind dit jaar een made-to-measuredienst online, die zich alleen richt op de kledingstukken voor vrouwen die relatief weinig aanpassingen behoeven, zoals rokken en gilets. "Zo hopen we een grotere groep te kunnen bereiken, want omdat we bij deze stukken het inmeten kunnen overlaten aan de vrouwen zelf, hoeft de prijs minder hoog te zijn. Ook willen we hiermee de buitenlandse markt bedienen."
En Peter van Daalen, van Dressed2kill verwacht een toename van vrouwelijke klanten:"Ook de jongere generatie toont zich erg geïnteresseerd in het maatpak. Het blijft echter een markt met vele onzekerheden, dus ben ik blij dat we voor ons bestaansrecht niet afhankelijk zijn van dameskleding alleen."