• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Waarom blijft de spijkerbroek altijd 'in'?

Waarom blijft de spijkerbroek altijd 'in'?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Tussen alle modecollecties, jaar in jaar uit, is er één constante. Een kledingstuk dat nooit verveelt en nimmer in het rijtje 'uit' terecht komt. Al 135 jaar is de spijkerbroek aanwezig. In verschillende gedaantes weliswaar, maar kom daar nog maar eens om. En dan te bedenken dat het kledingstuk niet eens als mode-item bedoeld was. Het was een broek om in te werken. Wat is toch het succes van die gouwe blauwe? Verschillende professionals geven hun visie.

Hoe verklaar je het succes van de spijkerbroek?

Werner van Gansbeke, marketing directeur van Levi's Benelux: "Jeans bestaan al 135 jaar en zijn daardoor heel belangrijk voor de consument. Het is een product dat je kan dragen bij allemaal verschillende gelegenheden: gekleed en casual. Maar ook de kwaliteit en het feit dat een broek naar je lichaam gaat staan spelen een rol. En niet te vergeten: hoe langer je hem hebt, hoe mooier hij wordt. Je maakt er zelf een uniek product van."

Dyanne Beekman, imago consultant: "Het succes van de jeans ligt ten grondslag aan het feit dat het een geaccepteerd kledingstuk is. Maar ook het feit dat het van katoen is en zo geweven dat de broek heel lekker zit, speelt mee. We zijn in Nederland natuurlijk wel van het gemak."

Edwin Schenk, commercieel manager van Wrangler: "Het succes van de spijkerbroek heeft te maken met verschillende stromingen in de maatschappij waardoor de spijkerbroek steeds populairder en toegankelijker wordt. Vroeger was de spijkerbroek alleen voor jonge mensen. Nu dragen ook ouderen een jeans. Het aantal mensen van boven de veertig dat spijkerbroeken draagt, is de afgelopen vijf jaar explosief gegroeid."

Hoe komt dat?

Schenk: "De broeken zitten steeds beter en zijn dus toegankelijker worden. Mensen van veertig lopen er nu bij alsof ze dertig zijn. Het succes heeft ook te maken met het enorme aanbod; vroeger waren er drie merken, nu komt er elke dag wel een nieuw merk op de markt. Het is ook niet meer voor één bepaalde doelgroep. Voor iedereen is er wel wat. En de kwaliteit is beter, de fit, de kleur, de finishes. Twintig jaar geleden was er maar een model."

Is Nederland een echt jeansland?

Van Gansbeke: " Ja. In Nederland worden per persoon per jaar 2,1 spijkerbroeken verkocht. In de rest van Europa is dat bijvoorbeeld 1,2. Dus qua cijfers is het zeker dat Nederland een jeansland is. Dat betekent niet dat Nederland een makkelijke markt is, want hier zijn de meeste jeansmerken van heel Europa. Dat is de cultuur denk ik. Nederlanders zijn meer 'streetminded' dan mensen in andere landen en daar hoort de spijkerbroek bij."

Beekman: "In andere landen in Europa zijn jeans meer een fashionstatement dan hier. In New York, Londen en Berlijn is er door middel van het dragen van jeans sprake van non verbale communicatie. Dat is in Nederland ook het geval bij de jeugd onder de 25, maar daarboven niet."

FUvakblad
spijkerbroek