Waarom werken voor een groot bedrijf? De voordelen van kleine organisaties

Voor veel modestudenten, stagiaires en jonge fashionistas is het idee om voor een klein modebedrijf of startup te werken om hun carrière te beginnen niet altijd voor de hand liggend en populair. Wat het meest aantrekkelijk voor hen is, is de gedachte van het werken voor een bekende, prestigieuze onderneming als Burberry, Stella McCartney of Net-a-Porter, met andere woorden bedrijven die hun merk al hebben gezet en een sterke reputatie hebben gevestigd. Hoewel ik mensen altijd heb aangemoedigd om hoog te richten en hun doelen na te streven wanneer ze beginnen in de industrie, herken ik ook dat daardoor andere interessante en spannende kansen worden gemist of over het hoofd worden gezien - en ik geloof dat het werken bij een klein bedrijf daar één van is. Stel jezelf de vraag: Wat was het begin van Asos of Burberry? Wie waren de oorspronkelijke teamleden? Elk groot bedrijf in de mode begint gewoonlijk als een kleine onderneming en de mensen die er in het begin waren en delen in de groei en het succes, zijn waarschijnlijk erg blij dat ze ‘ja’ hebben gezegd tegen die baan.

Zoals velen had ik ook de intentie, misschien meer de hoop dan intentie, om voor een van de grote bedrijven te werken die ik had bestudeerd, geliefd en bewonderd en heb mezelf nooit bij een mode startup zien werken. Zoals hen begreep ik niet wat erbij betrokken was en welke mogelijkheden zo’n baan kon bieden. Maar in mijn laatste jaar aan de universiteit leidde betrokkenheid bij een freelance baan tot een interessant aanbod toen ik het het minst verwachtte en ik besloot ‘ja’ te zeggen. Als een 22-jarige die op het punt stond af te studeren, voelde ik dat ik niets te verliezen had door aan te treden tot het oprichtersteam van een klein mode-techbedrijf gevestigd in Shoreditch, Londen.

Dus was het de juiste beslissing en hoe kijk ik er op terug? Gezien het feit dat ik nog daarvoor als stagiaire voor enkele grote bedrijven heb gewerkt, kan ik veilig zeggen dat ik voortaan elke keer voor klein zou gaan.

Hier zijn vijf redenen waarom:

1. Nauwe samenwerking

Een kleinere werkomgeving, en daarmee kleiner personeelsbestand, betekent dat je meer kans hebt in alle delen van het bedrijf te worden geïntegreerd. Dat is van onschatbare waarde. Natuurlijk zullen er gebieden zijn waarin je je minder interesseert dan anderen, maar andere aspecten zullen je verrassen. EG-afdelingen zijn onderling meer verbonden en je leert over elke afdeling terwijl je ervaring opdoet. Hoe dichter je bij alle aspecten van het bedrijf komt, hoe meer je leert en hoe meer je kunt bepalen welke gebieden je het leukst vindt. Vaak is er minder bureaucratie en als gevolg hiervan worden beslissingen sneller gemaakt en kunnen deze daarna gemakkelijker worden geïmplementeerd in creatieve ideeën. Je zou zelden de kans hebben te communiceren met mensen bovenaan het bedrijf als je in een grotere organisatie actief zou zijn.

2. Verbreding van je vaardigheden

Door te werken bij een kleiner bedrijf begrijp je sneller je plaats en functie. Er is grotere autonomie en je hebt meer kans om zelfstandig te werken. Bij kleinere bedrijven is niet alles zo vlot georganiseerd als bij grotere, zo vind je er waarschijnlijk niet gepersonaliseerde kantoorartikelen. Bij een klein bedrijf moet je je eigen weg vinden, wat ook grotere kansen creëert.

Dit kan soms uitdagend zijn, maar als je er eenmaal bekend mee bent kun je je reikwijdte uitbreiden en je vaardigheden verbreden door samen te werken aan projecten die je normaal niet zou doen.

Je wordt meer ‘zakenslim’ dan je denkt. Natuurlijk betekent het werken voor een klein bedrijf ook werken met kleine teams, kleine kantoren en kleine budgetten et cetera, maar vaak met grote gedachten en ideëen. Werken in zo’n soort omgeving stelt je in staat je ondernemings- en besluitvormingsvaardigheden te ontwikkelen.

3. Opgemerkt worden

Werken bij een kleinere organisatie betekent dat er minder mensen om je heen werken en daardoor heb je meer kans dat je werk en vaardigheden worden opgemerkt. Je hebt de mogelijkheid om samen met senior medewerkers en directeuren te werken die je ideëen horen, je bijdrage zien. Dit is heel anders dan bij een groot bedrijf waar ideëen, vooral van medewerkers die net zijn binnengekomen, zelden worden gehoord. Je een deel van het team voelen, geeft een goed gevoel en is een grote aandrijving voor het succes van een bedrijf.

Bij een klein bedrijf ben je geen nummer of een klein deel van het proces, je bent juist het proces en je kunt van begin tot einde (of het nu een idee, product of campagne is) alles volgen en waarschijnlijk ook degene zijn die het uitvoert. Bij grote bedrijven zie je misschien nooit het eindresultaat of weet je niet waar je aan hebt gewerkt.

4. Dingen interessant houden

Kleine werkomgevingen zijn nooit statisch, dingen veranderen voortdurend en je functie staat nooit helemaal vast. In startups presenteren mogelijkheden zich, waardoor je sterke punten en interesses ontdekt waarvan je niet wist dat je ze had. Veel mensen in grote bedrijven hebben functies die routinematig zijn en daarmee niet zo stimulerend als ze hadden gehoopt. In een klein bedrijf is er geen tijd voor zelfvoldaanheid met wat je doet, waardoor je werk stimulerend wordt en je minder kans hebt om je te vervelen.

5. Carrièremogelijkheden

Wanneer je bij een kleine onderneming begint, is het waarschijnlijk dat je enkele toegangsrollen zult overslaan. De kans op een snellere loopbaanontwikkeling en het behalen van promotie binnen het bedrijf is hoog. Naarmate het team groeit, groeit ook je positie. Verhoogde verantwoordelijkheden en hard werk blijven nooit onopgemerkt. Bij grote bedrijven is het vaak moeilijker voor managers om je werkethiek van dichtbij te zien, waardoor sommige aspecten van je werk en inzet over het hoofd kunnen worden gezien.

Grote (en ik bedoel immense, onbuigzame) organisaties zijn volgens mij een ding uit het verleden, ze zijn niet flexibel en ik denk dat ze in de komende twintig jaar daadwerkelijk zullen stoppen. Kleinere bedrijven kunnen met de tijd mee bewegen en een deel uitmaken van de toekomst.

Door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van The Intern 247, een website die zich toelegt op het geven van echte inzichten in de modewereld. @theintern247, theintern247.com. Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

 

Waarom werken voor een groot bedrijf? De voordelen van kleine organisaties In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

 

Beeld: Eric Audras / AltoPress / PhotoAlto