• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Wal-Mart wil naam zuiveren

Wal-Mart wil naam zuiveren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Wal-Mart Stores Inc., 's werelds grootste retailgigant, gooit er een multi miljoenen dollars kostende pr-campagne tegen aan om de eigen naam en bedrijfsvoering van blaam te zuiveren. Amerika's grootste particuliere werkgever heeft te kampen met beschuldigingen van sekse discriminatie en controversiële arbeidsomstandigheden. Paginagrote advertenties verschenen recent in zo'n honderd Amerikaanse kranten waaronder Wall Street Journal en New York Times. De ruimte werd in beslag genomen door een open brief van uitvoerend directeur Lee Scott. De CEO zegt hierin: 'It is time for the public to hear the unfiltered truth about Wal-Mart." In de advertentie wordt gemeld dat al veel te lang onwaarheden over de winkelketen circuleren. Verder wordt gezegd dat het gemiddelde uurloon van het personeel bij Wal-Mart het dubbele is van het minimum van 5.19 dollar (3,90 euro). Bovendien krijgen de medewerkers een ziektekosten- en levensverzekering, alsmede een pensioenvoorziening, aldus Wal-Mart. Als onderdeel van de naam zuiverende pr-campagne heeft de winkelketen een nieuwe website geopend met de naam www.walmartfacts.com waarop het publiek, werknemers, consumenten en journalisten terecht kunnen met hun vragen. Beschuldigingen richting de keten reppen onder andere over onderbetaling en het discrimineren van kleurlingen en vrouwen. In juni vorig jaar daagden zes vrouwen hun voormalige werkgever voor de rechter, uiteindelijk groeide deze zaak uit tot een groepsproces waarbij 1,5 miljoen vrouwen bij betrokken waren. Sommige van hen werkten niet langer voor Wal-Mart, anderen nog wel. De retailgigant werd beschuldigd van het systematisch bevoordelen van mannen ten nadele van vrouwen op gebied van promoties en financiële beloningen. De lokale krant van Bentonville, waar Wal-Marts hoofdkantoor is gevestigd, houdt de ontwikkelingen rondom de grootwinkelier goed in de gaten. The Morning News heeft zelfs iemand als contactpersoon aangesteld, Shea van Hoy kan gebeld worden voor het doorgeven van tips, opmerkingen en vragen. Ook is een e-mailadres bekendgemaakt waar mensen terecht kunnen met hun commentaar. Gisteren publiceerde de krant een lijst met de laatste nieuwtjes over de superketen. Zo is te lezen dat een groep van 15 arbeiders van de autoservice afdeling van Wal-Mart in New Castle, na een gevecht van vijf jaar de kans krijgt om te stemmen over toetreding tot een vakbond. Ook is sprake van een groepsontslag, het betreft drie leidinggevenden op hoge posities en vier andere werknemers. Ze zouden de bedrijfsregels hebben overtreden. Wal-Mart heeft verder geen details noch namen bekendgemaakt. Onlangs rapporteerde een Amerikaans onderzoeksbureau een grote groei van het kledingsegment van Wal-Mart. Met de kledingverkoop van Wal-Mart zal in het jaar 2010 een bedrag van 78 miljard dollar zijn gemoeid, voorspelt Moody's Investors Service. De grootwinkelier geeft over het algemeen geen cijfers van de omzetten van de verschillende categorieën goederen die het verkoopt. Maar Moody's denkt dat het huidige verkoopcijfer voor kleding bij de Amerikaanse winkelgigant zo rond de 33 miljard dollar schommelt. In 1992 schrijft oprichter Sam Walton in zijn biografie 'Made in America' wanneer een gemeenschap laat weten geen prijs te stellen op de aanwezigheid van een vestiging, daar geen ophef over wordt gemaakt. "Ik stimuleer ons om daarvan weg te lopen," schrijft Walton, "want er zijn nog genoeg goede steden die ons wel willen." Er is nu wel een miljoenen kostende pr-campagne nodig om goede steden ervan te overtuigen blij te blijven met Wal-Mart als grootste werkgever. (Bron: The Morning News)

Wal Mart