Hoe koop je als consument verantwoord als het woord duurzaam zo’n containerbegrip is? De één bedoelt met duurzaamheid misschien schoenen die lang meegaan, terwijl de ander juist verwijst naar milieuverantwoorde productie. Om dat begrip inzichtelijker te maken en de consument te begeleiden in het doen van duurzame aankopen, starten drie jonge ondernemers Project Cece, een verzamelwebsite voor duurzame mode.

De net afgestudeerde master studentes Marcella Wijngaarden (Natuur- en Sterrenkunde) en Melissa Wijngaarden ( Economie & Bedrijfskunde) en Noor Veenhoven (Natuur- en Sterrenkunde) willen met hun website integere duurzame merken zó makkelijk vindbaar maken voor de consument, dat duurzame mode de norm wordt. Dat schrijft het drietal in hun persbericht. “We willen laten zien dat duurzame mode zo veel meer is dan geitenwollensokken en lompe truien gebreid door grootmoeders, dat er genoeg prachtige items zijn die niet alleen je garderobe opleuken, maar ook de wereld een stukje mooier maken”, leggen de ondernemers in het bericht uit.

Om dit te bewerkstelligen ontwikkelden ze een webtechnologie waarmee ze het online aanbod van duurzame en eerlijke kleding op één platform verzamelen en up-to-date kunnen houden. Zo hoeft de consument niet de webwinkels af te speuren voor een duurzaam alternatief van een kledingstuk. Inmiddels hebben 10.000 producten op hun website verzameld; van kleding tot aan horloges.

Om het begrip duurzaam inzichtelijker te maken werkt Project Cece met vijf labels (milieuvriendelijk, lokaal geproduceerd, diervriendelijk/vegan, steunt lokale bevolking en eerlijke handel), zodat de consument zelf kan selecteren welk duurzaamheidsbegrip ze ondersteunen. Bij elk product wordt een uitleg gegeven waarom het merk duurzaam is wat de eventuele keurmerken van het merk betekenen.

Project Cece werd in 2015 opgericht. Sinds september 2017 heeft de Nederlandse website ook een Duitse versie.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN