• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Welke beurs blijft?

Welke beurs blijft?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Bread & Butter Berlijn: verdwenen. No Kidding: verdwenen. Label Expo: verdwenen. Alleen al in het afgelopen jaar ruimden drie modebeurzen het veld. Aan de andere kant werden populaire beurzen juist groter: De Modefabriek: 457 labels en 14.750 bezoekers. Bread & Butter Barcelona: 1000 merken, 82.837 bezoekers. En er kwamen beurzen bij: Showroom in Amsterdam, Man in Antwerpen. Wat is er aan de hand in beurzenland?

 

 

Sinds de eerste Europese modebeurs werd gehouden -in 1956 in het Parijse Théâtre des Ambassadeurs- geldt de beurs in de modebranche als de officieuze start van het nieuwe seizoen. Nieuwe merken bekijken, vergelijkingen maken, materialen voelen. Ook de andere zintuigen worden niet vergeten; er is genoeg te ruiken, te proeven en te horen. Op een beurs wordt in een keer duidelijk wat het nieuwe modeseizoen te bieden heeft.

Nog altijd is het tonen van het modebeeld het hoofddoel van modebeurzen, maar anno 2007 is een interessante verzameling standhouders nog geen garantie voor succes. Dat blijkt: in de afgelopen tien jaar verdwenen er zeker acht modebeurzen van het toneel, waaronder toppers als Interjeans in Keulen en de Bread & Butter in Berlijn. De vraag rijst waarom de ene beurs wel werkt en de andere niet, of niet meer.

Riemer Rijpkema is voorzitter van het Centrum voor Live Communication, een brancheorganisatie voor organisatoren van beurzen, evenementen en congressen, die zich ten doel heeft gesteld beurzen en evenementen te professionaliseren. Volgens hem staan traditionele beurzen onder druk doordat detaillisten, inkopers en andere beursbezoekers meer mogelijkheden hebben om zich te informeren. "Dankzij de hoeveelheid aan media, waaronder internet is het voor mensen veel makkelijker om alles te weten te komen op het gebied van prijzen, trends en ontwikkelingen. De noodzaak om een beurs te bezoeken over welk onderwerp dan ook neemt daarmee af."

Karen Mönnich, PR Manager van IC Companys, denkt er anders over. Het bedrijf zag vorig jaar af van beursdeelname, maar is dit jaar weer van de partij. "Door het enorme aanbod van labels zijn veel winkeliers juist zoekende. De vakbeurs is voor hen de makkelijkste manier om zich te informeren. Voor bedrijven is het nog altijd de ultieme manier om met klanten in contact te komen."

Hoewel er meerdere manieren zijn om aan de juiste spullen te komen, blijft de behoefte aan het fysiek bekijken van kleding ook bestaan. Aan de beurs de taak om zo handig mogelijk in te spelen op die behoefte. De modefabriek doet dat door te blijven verrassen, vertelt coördinator Annelies Tjassens. “Om mensen te blijven boeien, moeten we blijven vernieuwen. De rol van de beleving neemt toe.

 

Beleving is belangrijk

Bart Stronkhorst, bedrijfsleider van herenmodezaak 'Men to be' in Haarlem, geeft toe dat de beleving voor hem belangrijk is: "Dat is in elk geval wel de reden dat ik liever Barcelona bezocht dan Berlijn. Natuurlijk gaat het er in eerste instantie om de collecties te bekijken en te netwerken met de vaste leveranciers. Maar na de beurs ga je 's avonds nog wel even de stad in. Dat hoort er gewoon bij."

Die beleving is dan ook de oorzaak dat veel beurzen vandaag de dag zijn uitgerust met oesterbarren of champagnebaden, dat er promotionele animatieteams rondlopen, dat er gezellige cafeetjes en loungehoeken opduiken, spectaculaire shows worden gegeven en interessante informatie voorhanden is: bezoekers moeten worden verleid en vermaakt. Dat lijkt misschien makkelijk, maar dat is het niet; een lukraak geplaatste chocoladefontein of campagnepyramide is net zo effectief als het hijsen van een vlag op een modderschuit: "Het gaat erom een gevoel op gang te brengen waardoor mensen zich geïnspireerd voelen," zegt Rijpkema. "Vermaak is leuk, maar het moet wel passen bij de rest."

Daarom is het van belang dat een beurs een duidelijk doel voor ogen heeft. De modefabriek zet de animatie bijvoorbeeld slim in. Want wat voor de beursbezoekers geldt, geldt ook voor de klanten die deze bezoekers zelf moeten trekken. "Consumenten zijn moeilijker te bereiken. We laten zien wat daar mogelijke antwoorden op zijn," vertelt Tjassens. "Hoe presenteer je kleding aantrekkelijker? Hoe creeer je de juiste sfeer om de klantbeleving te verbeteren? Welke aanvullende producten zijn interessant? Daarbij zorgen we er altijd voor dat we genoeg vernieuwing brengen om te blijven boeien."

 

Nichebeurzen in opkomst

Een beurs hoeft geen mega-evenement te zijn om een succes te worden genoemd. Op de algemene beurzenmarkt is zelfs een tegengestelde trend te zien. Uit het jongste jaarlijkse onderzoek naar beursbestedingen in Nederland, dat in opdracht van het CLC werd uitgevoerd door ReSpons Evenementen Monitor, blijkt dat kleine nichebeurzen in opkomst zijn. Waar in het verleden vaak een grote nationale beurs werd gehouden, worden nu meerdere kleine zogeheten nichebeurzen opgezet. Beurzen die zich richten op een onderdeel van het geheel. Dat gebeurde in vele sectoren: de bouw, de verpakkingsindustrie, de logistiek en de transportsector. Een groot gedeelte van de stijging van uitgaven aan vak- en consumentenbeurzen -volgens dit onderzoek acht procent in 2006- kwam op het conto van de vakbeurzen op regionale beurslocaties; daar werden in 2006 meer vierkante meters verhuurd. Ook slaagden deze beurzen erin meer bezoekers en meer exposanten te interesseren dan een jaar eerder.

In de modebranche zijn er ook al enkele voorzichtige initiatieven te ontwaren. De bijzondere-matenbeurs in Rijswijk en de herenmodebeurs in het World Fashion Centre, maar ook regionale modecentra of individuele merken die een open dag houden. "Op deze beurzen kunnen aanbieders beter communiceren met hun klanten omdat de groep die erop afkomt louter bestaat uit mensen die interesse hebben in dit segment," verklaart Rijpkema. Voor de bezoekers is het soms ook een zegen; op een grote modebeurs kan maar een klein gedeelte van het aanbod voor hen interessant zijn, op een gespecialiseerde beurs is het aanbod veel groter."

Leon de Graaf, eigenaar van Leon Man en Mode in Vlaardingen zou blij zijn met een nichebeurs in zijn segment. Dat hoeft voor hem helemaal niet spectaculair te zijn: "Het enige dat ik van een beurs verwacht is dat er veel merken staan, zodat ik me goed kan oriënteren. Het schijnt nogal moeilijk te zijn om dat te realiseren voor de herenmode. Er is al tijden geen beurs geweest die dat op een bevredigende manier wist te doen.'

IC Companys hield afgelopen jaar een open dag, wat volgens Mannich een goede ervaring was. "We hebben ook daadwerkelijk orders geschreven, wat op een 'gewone' beurs niet snel gebeurt. Maar uit reacties bleek dat we werden gemist op de Modefabriek. Dat was voor ons de reden om toch weer mee te doen. Het is voor het bedrijf gewoon belangrijk dat we er staan."

Het is opmerkelijk hoe precies deze twee ontwikkelingen zich spiegelen aan de manier waarop het er bij de detaillisten aan toegaat. Enerzijds groeit het aantal grote ketens in de bekende winkelstraten, anderzijds groeit het aantal gespecialiseerde winkels in de periferie van de A-locaties. Op basis van die ontwikkeling valt te verwachten dat er van de grote beurzen nog maar een paar over zullen blijven, die behalve mode ook producten en diensten rondom de mode aanbieden, bij wijze van aantrekkende factor. Als tegenwicht zullen er dan meer kleine gespecialiseerde beurzen ontstaan. Rijpkema gelooft in die theorie: "Eigenlijk hoef je alleen maar te kijken hoe de markt zich ontwikkelt, want die bepaalt uiteindelijk hoe beurzen er in de toekomst uit zullen gaan zien."

 

 

 

Succesformule: vier keer I

 

Niet alleen organisatoren, maar ook bezoekers en standhouders moeten selectief omgaan met het beursaanbod. Welke beurs is een bezoek waard en welke kan worden overgeslagen? Volgens Riemer Rijpkema is het succes van een beurs te meten aan de aanwezigheid van vier I's. Dat is de graadmeter op basis waarvan bezoekers en standhouders kunnen beslissen of een bezoek aan deze beurs interessant is:

 

Innovatie, een beurs moet vernieuwend en verrassend zijn.

 

Informatie, het is van belang dat bezoekers na een beursbezoek wijzer zijn dan voordat ze er naartoe gingen.

 

Inspiratie, een beurs is het bezoeken waard als het mensen op nieuwe ideeën brengt op de gebieden die voor hem of haar relevant zijn.

 

Interactie, er moet gelegenheid zijn contacten te leggen met mensen die interessant kunnen zijn voor het professionele netwerk van zowel de bezoeker als de standhouder.

 

 

 

BEURS
BEURZEN
FUvakblad