• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Werken in de mode: Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie

Werken in de mode: Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie

Door Jackie Mallon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Misschien werk je al een paar jaar in de modeindustrie en begint de euforie die je voelde toen je, als één van de weinigen van de jaarlaag, een baan kreeg langzaamaan te vervagen. Misschien zit je al veel te lang op dezelfde plek, maar zie je de bomen door het bos niet meer wanneer je voorzichtig verder kijkt. Hoe dan ook: jij bent klaar voor de volgende stap, meer uitdaging en een hoger salaris. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie: Ga niet jobhoppen

Zie je het niet meer zitten bij je huidige baas? Pak je vertrek strategisch aan. Millennials staan erom bekend dat ze er na hun afstuderen op los ‘’jobhoppen’’, wat door de industrie wordt gezien als positief omdat het aanpassingsvermogen en sociale vaardigheid aantoont. Voor professionals die al langer in het vak zitten, gaat dat echter niet op. Weersta de verleiding om al te vaak van werkgever te switchen om te voorkomen dat potentiële werkgevers je zullen zien als iemand die niet serieus is en niet toegewijd genoeg is om projecten af te maken. Zodra een werkgever besluit in jou te investeren, wil hij wel de zekerheid hebben dat je lang genoeg zal blijven om die investering terug te verdienen. Met je CV kun je aantonen dat jij de betrouwbare kandidaat bent die hij zoekt.

Zijn we al ‘officieel’?

Blijf altijd in contact met recruiters die mogelijk interessant voor je kunnen zijn. Zorg ervoor dat ze de nieuwste versie van je CV hebben en stel ze op de hoogte wanneer je van plan bent een nieuwe stap te wagen. Onthoud dat recruiters altijd meerdere kandidaten aanbevelen voor een positie. Bedrijven werken daarnaast met meerdere recruiters om de kans te verhogen op het vinden van een geschikte kandidaat. Je hebt er daarom ook baat bij om relaties te onderhouden met meerdere recruiters. De relatie is pas officieel als je een aanbod voor een baan hebt gekregen, en ja hebt gezegd.

Het gaat er nog steeds om wie je kent

Persoonlijke introducties kunnen ervoor zorgen dat alles in een stroomversnelling terecht komt. Wanneer je solliciteert via HR, kan het zo zijn dat jouw naam wekenlang in de database van het bedrijf blijft liggen. Heb je de juiste connecties? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je binnen een dag al een gesprek met het hoofd HR hebt. HR managers die op basis van enkele vereisten op zoek gaan naar een kandidaat zijn niet altijd volledig op de hoogte van de precieze wensen van het designteam. Ze weten daardoor misschien niet altijd hoe ze je CV precies moeten interpreteren, waarbij unieke prestaties over het hoofd gezien kunnen worden die een creatief directeur juist direct zou opmerken. Wees daarom proactief en weet een kans te herkennen wanneer deze zich voordoet. Onthoud: er is niemand zo gemotiveerd als jij wanneer het gaat om je banenjacht.

Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie: Laat je niet in een hokje plaatsen

Als je in de modeindustrie werkt, zal er zeker worden geprobeerd om je in een hokje te stoppen. Stel; je hebt de afgelopen twee jaar alleen blouses ontworpen. Je zult dan bekendstaan als een ontwerper van blouses - zelfs als je daarvoor ook andere kledingstukken hebt ontworpen. Heb je een baan gehad als ontwerper van mannenmode? Dan zullen er vraagtekens geplaatst worden bij je droom om aan de slag te gaan in de vrouwenmode. Met name als je uitstapjes hebt gemaakt naar kindermode, badmode of een andere ‘’niche categorie’’ zullen er wat wenkbrauwen worden opgetrokken als je aangeeft weer terug te willen keren in de ready-to-wear. Om ervoor te zorgen dat het hokje waar je in bent geplaatst je carrière niet beïnvloedt, is het belangrijk om een portfolio te creëren dat aansluit op je ambities. Zelfs als je daarvoor nieuw werk moet maken.

Neem opdrachten serieus

Hoe hoger je komt op de carrièreladder, hoe meer er op het spel staat. Zodra je salaris stijgt en je een indrukwekkende titel achter je naam krijgt, verwachten werkgevers ook meer van je. Aan het begin van je loopbaan was een CV niet genoeg en moest je een portfolio hebben. Maar er komt een tijd dat een portfolio alleen niet meer genoeg is. Bedrijven die een open positie hebben vragen de topkandidaten vaak om een opdracht te voltooien, waarbij de aanwijzingen die je vanuit het bedrijf krijgt minimaal zullen zijn. Deze opdracht is de kans om te laten zien wat je in je mars hebt én aan te tonen dat je het bedrijf, haar klant en positie binnen de markt begrijpt. Er is geen andere industrie waarin professionals wordt gevraagd om zulk soort gratis werk te doen, maar het is inmiddels niet meer weg te denken uit de sollicitatieprocedure. Hoe vaker je solliciteert, hoe meer van dit soort opdrachten je zult moeten aannemen. Zie het als een kans om je portfolio te vergroten.

Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie: blijf vernieuwend

Ken je klassiekers - dat staat vast. Je leidinggevenden zullen misschien zo’n 10 tot 40 jaar ouder zijn dan jijzelf. Wanneer jij begint over de Helmut Lang lente/zomer ‘99 collectie waarin hij reflecterende stof mixte met maraboe veren en minimalisme terwijl je collega niet kan ophouden over de schoenen die Beyoncé gisteravond droeg op de rode loper, zul je zeker punten scoren. Daarentegen moet je ook vernieuwend blijven. Verdiep je in alles om je heen en neem dit mee naar het werk: inspiratie uit een museum, boeken, artikelen, foto’s van je laatste vakantie… Als het nieuwste en wellicht ook jongste lid van het ontwerpteam, zal jij een brug vormen tussen heden en verleden. Als je nieuwe, frisse ideeën aandraagt zal dit zeker gewaardeerd worden.

Weet hoe je moet omgaan met diva’s en drama queens

De mix van grote ego’s en de vele miljarden die jaarlijks worden omgezet, kunnen leiden tot gedrag dat in geen enkele andere industrie zou worden geaccepteerd. Inkopers hebben net zoveel invloed als ontwerpers. Items die eerder goed werden verkocht zullen tot in den treure worden geherlanceerd, waardoor er geen ruimte overblijft voor nieuwe experimenten. Voor een ontwerper kan dat wel eens frustrerend zijn. Waar iedereen tijdens de vergadering om 9 uur ‘s morgens nog vol lof over jouw ‘’superleuke’’ idee sprak, kan alles zo weer worden teruggedraaid in de namiddag. Mensen in deze industrie veranderen razendsnel van gedachten. Werkgevers verwachten dat je de stroom aan e-mails die je binnenkrijgt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat checkt en beantwoordt. Waarom? Omdat zij het ook doen. Neem niets persoonlijk op, it’s just business. Je kunt je energie beter steken in het zoeken naar manieren om met deze grilligheden om te gaan.

Kijk uit naar je senior moment

We hebben de recessie inmiddels ver achter ons gelaten, maar we kunnen het er allemaal over eens zijn dat de salarissen nog niet zijn waar ze ooit waren. In veel bedrijven is het inmiddels normaal om één persoon in te huren om het werk van meerdere personen te doen. In plaats van een ervaren senior ontwerper aan te stellen, kiezen bedrijven ervoor om een stagiaire en een handjevol junior ontwerpers het werk te laten doen. Krijg je eenmaal zo’n felbegeerde senior positie, grijp die kans dan met beide handen aan, maar bereid je wel voor op een baan die veel van je zal vragen.

Voed de artiest in je

Houd een schetsboek bij de hand, schilder landschappen in je vrije tijd en cultiveer levenslange nieuwsgierigheid. Laat je creativiteit de vrije loop, ook buiten werktijd om, en je zult merken dat je ook op de werkvloer zult opbloeien. Veel bedrijven die zich richten op de massa’s hebben ontwerpen teruggebracht tot het imiteren van de collecties van de concurrent. Of je nu al jarenlang meegaat of pas net in de modeindustrie komt kijken: er zal een moment komen waarop je zo’n soort baan krijgt waarbij je creativiteit flink wordt ondermijnd. Zodra je de overstap maakt naar een creatieve omgeving is zo’n werkwijze natuurlijk uit den boze. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat je creatieve brein weer overuren gaat draaien, of je vliegt eruit.

Tien tips voor ontwerpers die het willen maken in de modeindustrie: show je expertise

Streef ernaar een expert in je werkgebied te worden. Doe niet enkel wat van je wordt gevraagd in je huidige baan, maar zet een stapje extra en zorg ervoor dat je scherp blijft. Ontwikkel jezelf, als individu en als onderdeel van een team. De hoge snelheid die de modeindustrie kenmerk kan je het gevoel geven dat je creativiteit aan het opdrogen is en dat er geen uitweg is. Het feit dat je een baan kunt behouden betekent niet altijd dat je talent hebt, maar vooral dat je veel tolereert. Neem de teugels in eigen handen en wees je bewust van waar je carrière heen gaat. Ga actief op zoek naar manieren om je kennis en vaardigheden te blijven verbeteren. Misschien kom je er opeens achter dat je een goed oog hebt voor fotografie, een ongekend talent voor het organiseren van evenementen of de empathie die nodig is om een geweldige mentor te zijn… Omarm deze kansen en doe wat nodig is om je creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen. De modeindustrie keert vaak enorme beloningen uit aan degene die ze weet te herkennen.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale modeindustrie.

In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Foto's en schetsen: Jackie Mallon

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com in 2016. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Carrière
creatief directeur
Designer
fashion recruitment
modeontwerper
ontwerper
portfolio
Recruitment
solliciteren
werken in de mode
Workinfashion