Wie doen er aan e-shoppen?
bezig met laden...
Welke mensen elektronisch winkelen hangt vooral af van leeftijd, geslacht en inkomen. Er wordt in huishoudens met een hoog inkomen en een jonge mannelijke kostwinner het meest melding gemaakt van elektronisch winkelen. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor Satistiek. Het al dan niet aanwezig zijn van een pc hangt vooral af van het opleidingsniveau van de kostwinner. De aanwezigheid van kinderen vergroot de kans op pc-bezit. Ook voor internettoegang van pc-bezitters is het opleidingsniveau van de kostwinner sterk bepalend.
De kans dat huishoudens met internettoegang elektronisch gewinkeld hebben, is het grootst wanneer de kostwinner een man is van 25 tot en met 34 jaar. Van de huishoudens met een kostwinner van 25-34 jaar deed in 2001 meer dan een kwart aan e-shoppen. Elektronisch winkelen komt minder vaak voor naarmate de leeftijd van de kostwinner hoger ligt. Ook het inkomen is een belangrijke factor. Hoe hoger het inkomen van het huishouden, hoe vaker er aan elektronisch winkelen wordt gedaan. Bij internetgebruikers in de drie hoogste inkomensgroepen lag het aandeel dat aan e-shoppen gedaan had boven de 20 procent.
Naast opleiding en leeftijd zijn er andere verklaringen waarom sommige mensen wel elektronisch winkelen en anderen niet. Een grote groep internetgebruikers geeft bijvoorbeeld aan geen behoefte te voelen aan e-shoppen. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn onveiligheid en een gebrek aan vertrouwen.