• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • “Wij ondernemen in het WFC”

“Wij ondernemen in het WFC”

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Ondernemers in het World Fashion Centre vertellen over hun ondernemerschap, visie en ambitie.

“Ik heb besloten met meer vrijheid en spontaniteit te gaan ondernemen. Dat heeft voor mij gewerkt, maar het is niet per definitie een succesformule” – Bas Kosters

Op de dertiende verdieping van het World Fashion Centre, bevindt zich een explosie van kleuren en vormen. Bas Kosters houdt hier huis met zijn studio. De extravagante artiest lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, maar zit juist enorm op zijn plek in het WFC.

“Bas Kosters is niet alleen maar een merk, we zijn een studio. Een plek voor creatie, verbinding en inspiratie”, vertelt Kosters terwijl hij aan een illustratie werkt. “Ik ben eigenlijk gewoon een artiest, een verhalenverteller. Alles wat we hier doen, heeft daarmee te maken. Het zijn uitvloeisels van mijn artistieke kwaliteiten. Soms is het heel commercieel, in samenwerking met een bedrijf. Soms is het ook heel artistiek, zoals illustraties, vormen.”

Maar hoe belandt iemand als Kosters dan in het World Fashion Centre? “Een bevriend bedrijf, Dutch Fashion Foundation, had hier ooit een studio. Ik deed een project met ze, maar had geen werkruimte en ben ik bij hen gaan werken. Zo ben ik in contact gekomen met het gebouw.” Precies op het juiste moment, het WFC heeft de wens om een creatievere wind door het gebouw te laten waaien. “Toen heb ik een filmpje gemaakt over creativiteit die het World Fashion Centre overneemt.”

“Inmiddels is het al ruim tien jaar geleden dat ik hier een studio heb betrokken. Zo ben ik hier gebleven en doorgegroeid. Ik zat eerst in een kleinere studio, nu heb ik inmiddels een best forse ruimte. Het groeit. Ik zit hier wel echt op mijn plek.”

Bij een artiest als Kosters, zou je toch denken aan een locatie in het centrum van Amsterdam. “Het WFC is ooit op mijn pad gekomen, we zijn hier neergestreken en het werkt hier prima. En ook dit pand heeft een rijke historie. Misschien ervaar je het niet zo in het gebouw, het wordt telkens vernieuwd en het groeit anders dan bijvoorbeeld een monumentaal pand. Maar het heeft zeker een geschiedenis en ik denk ook zeker een toekomst. Ik ben blij dat ik daar onderdeel van uit mag maken.”

Ook voelt het inmiddels als thuis. “Het werkt ook heel fijn hier. Het is rustig, bewaakt, goed bereikbaar, ik heb de ruimte en kan mijn eigen gang gaan. Het is een soort klein dorp. We kennen ook iedereen. Ik zit hier vaker dan thuis. Het is mijn tweede huis, eigenlijk mijn eerste huis. Ik zal hier altijd een vreemde eend in de bijt blijven, maar dat maakt het leuk. Ik denk dat het bijdraagt aan de rijkheid van het aanbod.”

Kosters ziet een rijke toekomst voor het WFC. “Het is een prachtige prominente plek. De omgeving groeit en beweegt. Het is ongelooflijk hoeveel ruimte hierin zit. Als je kijkt wat er onder verschillende directeuren en merken gebeurd is, en wat er nog kan gebeuren, dat is hartstikke mooi.”

“Ik denk dat het belangrijk is dat het centrum blijft groeien en bewegen”, antwoord Kosters op de vraag welke toekomst er in het centrum zit. “Er kan nog van alles gebeuren. Als het open staat voor nieuwe dynamiek en impulsen, kan er nog heel veel plaatsvinden. Ik zou het leuk vinden als hier nog meer creatieven zouden komen. Amsterdam is per definitie een stad waar veel creatieven wonen en werken, maar er is niet altijd plaats voor creatieven. Amsterdam is altijd te klein en altijd vol. Als het WFC daarop in zou kunnen springen, zou dat heel mooi zijn. De creatieve industrie heeft zich meer dan eens bewezen.”

Voor Bas Kosters Studio ging het niet altijd van een leien dakje. Dat gaat het nooit, de belangrijkste tip voor ondernemers vindt hij dan ook: “Je hebt niet altijd alles in de hand. Kijk naar de crisis die nu eindelijk uit begint te vloeien. Je kunt nog zo je best doen, maar je kunt niet alles voorzien. Daarom heb ik ook besloten met meer vrijheid en spontaniteit te gaan ondernemen. Dat heeft voor mij gewerkt, maar het is niet per definitie een succesformule. Je kunt niet alles voorzien, en moet daar ook niet te hard op rekenen.”

Wilt u meer informatie over huren in het World Fashion Centre? Stuur een email naar verhuur@worldfashioncentre.nl of bel naar 020 - 511 0173

Meer verhalen: www.worldfashiontoday.nl/ondernemen-in-het-WFC


Partner Content
WFC