• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • “Wij ondernemen in het WFC”

“Wij ondernemen in het WFC”

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Ondernemers in het World Fashion Centre vertellen over hun ondernemerschap, visie en ambitie.

"Contact met andere showroomhouders inspireert mij als ondernemer" - Robbert-Jan Bosch van Eduard Bosch b.v.

Robbert-Jan Bosch is directeur en eigenaar van Eduard Bosch BV. Handelsagent en importeur van damesmodemerken. Eduard Bosch vertegenwoordigt twee merken uit Duitsland en één uit Oostenrijk. Bijzonder aan Eduard Bosch BV is dat het ooit begonnen is door zijn opa.

“In 1951 begon Eduard Bosch voor zichzelf nadat hij jarenlang had gewerkt met zijn oom Alfons”, vertelt Robbert-Jan. “Die is in 1903 met stoffen en fournituren begonnen. Opa is jong overleden, in 1974. Toen hebben mijn vader en oom het samen voortgezet. Ze deden toentertijd zowel dames-, heren-, en kindermode, maar kwamen er al snel achter dat de expertise op damesmode lag. Daarop hebben ze zich dan ook samen meer dan 27 jaar geconcentreerd. Ik ben er trots op om nu samen met mijn zus Suzan in dit bedrijf te mogen werken.”

“Eduard Bosch BV is een stabiele factor in het World Fashion Centre. Binnen een half jaar na de opening van dit gebouw is mijn opa al hierheen getrokken vanaf de Singel in Amsterdam. We zijn wel vaak intern verhuisd, maar we zijn nooit weggegaan.”

De Singel is een toplocatie, waarom zou je dan naar het World Fashion Centre in Amsterdam West vertrekken? “De Singel is prachtig, schitterend om te zitten. Er is inspiratie, reuring, te gek! Maar het World Fashion Centre is de perfecte locatie voor Eduard Bosch BV. De faciliteiten zijn goed, parkeren kan op de Singel bijvoorbeeld al niet. Maar ook de beveiliging en de ruimte die je krijgt zijn fijn.”

Dat is niet alleen als ondernemer belangrijk. “Daarnaast was er voor de klanten ook een wens om de tijd efficiënter in te delen. Hoe meer leveranciers er bij elkaar zitten om inkopen te doen, hoe prettiger voor onze klant. Werken op de Singel zou prachtig zijn, maar ik ben blij dat we hier zitten.”

Dat is niet de enige reden dat het WFC zo goed werkt voor Robbert-Jan. “In het WFC heb je makkelijk contact met andere showroomhouders. Dat inspireert mij ook als ondernemer. Ik kan bij veel bevriende collega’s binnenlopen met vraagstukken die ik op een algemeen vlak heb.”

“Je zou ook kunnen zeggen dat het concurrenten zijn, maar mijn glas is altijd halfvol. Natuurlijk zijn we concurrenten, maar ik noem ze liever collega’s. We zitten in hetzelfde vak en hebben dezelfde vraagstukken. Iedereen werkt voor zijn eigen merk en zijn plek in de markt, maar we gunnen elkaar ook wat. Dat is ook veel prettiger, toch?”

Aanbieders op het gebied van damesmode zijn er natuurlijk in overvloed. Toch weet Robbert-Jan zich met zijn collecties te onderscheiden. “Wij richten ons op vrouwen vanaf 35 jaar. Voornamelijk in het middensegment bieden we een hele goede prijs-kwaliteitverhouding. Ik vind het belangrijk dat ik hier in huis specialisten heb. Zo heb ik een blousespecialist, een broekenspecialist en een mantelspecialist, daarnaast ben ik altijd nog op zoek naar een goede breispecialist. Een specialist weet heel goed wat hij doet, en dat werkt heel fijn.”

“We bieden een enorme stabiliteit met onze collecties. De kwaliteit van onze merken is altijd goed, mede daardoor ook de doorverkoop en dus de continuïteit. Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat ze geld kunnen verdienen met onze merken.”

Als laatste vindt Robbert-Jan betrouwbaarheid enorm belangrijk. “Eduard Bosch BV is een familiebedrijf. De lijntjes zijn kort. Als er iets gebeurt, weten we wie we erop aan moeten spreken. Daardoor zijn we betrouwbaar en continu.”

Het ondernemen zit Robbert-Jan in zijn bloed. “Werken als zelfstandige is altijd een levenswijze geweest die me aansprak. Hoewel er wel een nuance is: “Natuurlijk werk ik nog steeds voor anderen, ik werk voor de fabriek en voor de retailer. Maar toch ben ik eigen baas, en dat vind ik heel belangrijk. De zelfstandigheid geeft je een hogere mate van flexibiliteit. Niet zozeer meer vrijheid, je werkt meer dan je in loondienst zou doen. Buiten kantooruren ga je gewoon verder, of het nou administratie of nieuwe ideeën zijn. Aan de andere kant heb je de vrijheid dingen te doen zoals jij ze wilt en wanneer je ze wilt. De eindbeslissing ligt bij mij. En dat vind ik heel prettig.”

“Werken vanuit het WFC geeft mij de mogelijkheid om mij bezig te houden met de dingen die ik wil en moet doen, in plaats van mij zorgen te maken over bijzaken. De faciliteiten zijn hier goed geregeld en ik geloof in het WFC als inkoopcentrum voor de toekomst.”

Partner Content
WFC