• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Wil je in de modeindustrie werken? Tien banen waar je meer over moet weten

Wil je in de modeindustrie werken? Tien banen waar je meer over moet weten

Door Hannah Rafter

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Met honderden verschillende beschikbare functies is de modeindustrie niet alleen een interessante carrièrekeuze voor velen, maar is het ook een grote werkgever binnen de Nederlandse economie. Veel modestudenten en ervaren werkzoekenden zijn zich vaak bewust van de banen die in typische modedivisies beschikbaar zijn, waaronder in design, detailhandel, marketing, groothandel en wellicht kledingtechnologie. Hoewel deze functies ongetwijfeld cruciaal zijn in de branche, zijn er ook functies die of niet zo bekend zijn, of worden ondergewaardeerd.

Modehogescholen streven ernaar om op de hoogte te blijven van beschikbare banen, maar - en dit geldt voor iedere branche - door zelf onderzoek te doen naar uit wat voor functies je vakgebied eigenlijk bestaat, maak je de grootste kans om de meest recente beschikbare banen te vinden. Op deze manier kun je ontdekken welke specificaties het beste bij je passen.

Dit zijn tien functies waar je meer over moet weten als je op zoek bent naar een baan in de modeindustrie:

Productiemanager

Van een productiemanager wordt verwacht dat hij sterk betrokken is bij de planning, coördinatie en de controle van productieprocessen van het merk of het bedrijf. Sommige productiemanagers beheren de seizoensgebonden productie, terwijl anderen er juist voor zorgen dat levering aan winkels en magazijnen op schema loopt. Ze kunnen ook verantwoordelijk zijn voor de productiebudgetten en kwaliteitscontroles op kledingstukken.

Influencer Marketeer

Een influencer marketeer moet een marketingstrategie leveren wat betreft commerciële resultaten en schaalbaarheid. Mensen met deze functie zijn verantwoordelijk voor het coördineren van samenwerkingen met influencers, het opbouwen van nieuwe relaties en het bijhouden van alle succesvolle influencer-campagnes. Van de marketeer wordt daarnaast verwacht dat marketingideeën, inhoudstrategieën en creatieve inhoud genereert in alle onderdelen van het merk.

Trendvoorspeller

Een trendvoorspeller is verantwoordelijk voor het identificeren, voorspellen en berekenen van nieuwe trends, en wordt tevens geacht om deze van trends te begrijpen hoe ze de modebranche kunnen veranderen. Een trendvoorspeller werkt met en analyseert consumentengegevens en doet aanbevelingen aan modemerken en -bedrijven op basis van de bevindingen.

Stijl scenograaf

De verantwoordelijkheid van een scenograaf is om de ontwerpvisie van een ontwerper tot leven te brengen op de catwalk of op de redactie. Een scenograaf werkt samen met de creatief directeur om ervoor te zorgen dat de visuele boodschap van het merk goed wordt weergegeven, inclusief aspecten als belichting, rekwisieten, muziek en showdesign. Daarnaast werkt een scenograaf nauw samen met baantechnicus om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.

Duurzaamheidscoördinator

Een duurzaamheidscoördinator helpt een merk of bedrijf met het leveren van een duurzaamheidsstrategie. De coördinator werkt samen met een inkoopteam om de productieketen in kaart te brengen en collaboreert vaak met externe bedrijven om ervoor te zorgen dat het betreffende merk voldoet aan de duurzaamheidsnormen. De duurzaamheidscoördinator is bovendien verantwoordelijk voor het rapporteren en communiceren van ethische inspanningen van het merk.

CRM-productieassistent

Een CRM-productieassistent is verantwoordelijk voor het dagelijkse contentbeheer op meerdere kanalen, waaronder e-mail, website en apps. De assistent houdt verder de consumentenervaring in de gaten en zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.

E-commerce coördinator

E-commerce coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het genereren van website-verkopen. Ze werken nauw samen met merchandising-, marketing- en inkoopteams om ervoor te zorgen dat de website winstgevend is. Ze hebben de taak om de verkopen en KPI’s (key performance indicators) terug te koppelen aan het hoofdkantoor. Daarnaast heeft de coördinator een zware hand in klantenservice, waardoor het merk de allerbeste logistieke systemen heeft.

Online styling editor

De online styling editor verzorgt alle online stylingfoto’s van nieuwe, inkomende producten voor een merk of bedrijf. De redacteur werkt samen met de inkoop- en stylingteams om de standaard te verbeteren, om goede stijlrichtingen te behouden en om verschillende teams met nieuwe technieken te trainen.

Digitaal analyst

De belangrijkste verantwoordelijkheden van een digitaal analyst omvatten het verzamelen, analyseren en definiëren van bezoekersgedrag en -gegevens van de digitale kanalen van het merk. Ze zijn bovendien belast met het leveren van bruikbare e-commerce-inzichten en alle digitale marketingactiviteiten.

Community Marketing Manager retail

Een community marketing manager voor retail is verantwoordelijk voor het vergroten van merkbekendheid op een vaste locatie door middel van communitymarketing. Een belangrijk doel van zo’n manager is om het gebruikersverkeer en de betrokkenheid en loyaliteit van de klant naar het merk toe te vergroten.

Nieuwe, opwindende kansen zijn er dus genoeg. De modeindustrie blijft divers en hoewel sommige van de hierboven genoemde functies meer ervaring benodigen dan een instaprol, zijn er tal van mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen binnen het relevante vakgebied. Geef jezelf de beste kans op carrière tevredenheid door je te oriënteren op nieuwe kansen.

Door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van The Intern 247, een website die zich toelegt op het geven van echte inzichten in de modewereld. @theintern247, theintern247.com.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Pexels

banen
Jobs
Modeindustrie
Workinfashion