Winkelpersoneel moet verbeteren
bezig met laden...
De kwaliteit van het winkelpersoneel laat te wensen over. Uit het onderzoek 'winkelen en gedrag 2007' van communicatie-adviesbureau Alta blijkt dat 70 tot 80 procent van de Nederlandse consumenten van mening is dat het winkelpersoneel te weinig advies en aandacht geeft. Volgens hetzelfde onderzoek hechten consumenten juist erg veel waarde aan de deskundigheid en vriendelijkheid van personeel. Wilco van Schaik, directeur van Alta, was niet verbaasd door de uitkomst. "Investeren in de kwaliteit van personeel is al langer het ondergeschoven kindje", constateert hij. "Bedrijven besteden veel geld aan reclamecampagnes, maar vergeten dat het personeel die boodschap ook moet uitdragen. Het is van belang hen de merkwaarden bij te brengen in interne communicatie." Van Schaik vindt het te makkelijk om krappe arbeidsmarkt of de arbeidsvoorwaarden voor winkelpersoneel de schuld te geven. "Een bedrijf kan op andere manieren aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld door wat het bedrijf uitstraalt." Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlandse consument het liefst heeft dat de winkels in de modebranche in de toekomst iedere zondag open zijn, dat retailers hen regelmatig op de hoogte houden en dat de prijzen en de klachtenservice van de kledingzaken verbeteren. Het onderzoek 'winkelen en gedrag 2007' is het derde marktonderzoek van het communicatiebureau. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Trendbox onder ruim duizend consumenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Eerder onderzocht het bureau de beleving van de consument over acties in retail en de consumentenverwachtingen over retail en communicatie. Alta streeft ernaar jaarlijks drie onderzoeken te laten uitvoeren.