Winst Vendex KBB stijgt ruim 10% tot €160 miljoen
bezig met laden...
Focus op formules met internationale potentie Versterking in elektronica door overname Dynabyte en It's Accentverschuiving in Fashion naar succesformules Opheffing Kreymborg; verkoop Amici en Kien Versnelling omzetgroei Hema in België. Versterking Praxis-groep door snelle ombouw Marktkauf tot megastores Expansie de Bijenkorf met nieuwe mode-stores Hunkemöller naar Denemarken en Frankrijk
Koninklijke Vendex KBB N.V. heeft in het boekjaar 2000/01 een ruim 10% hogere nettowinst behaald van €160 miljoen. De netto-omzet van de voortgezette activiteiten (excl. Amici, Kien en Kreymborg) steeg eveneens met meer dan 10% tot €4,6 miljard. Het operationele bedrijfsresultaat van de voortgezette activiteiten nam 7% toe tot €239 miljoen. Zonder de verliesgevende speelgoedketen FAO Schwarz de enige activiteit buiten Europa bedroeg de stijging bijna 13%. Alle zes business-units hebben aan deze stijging een bijdrage geleverd.
De nettowinst per aandeel (na preferent dividend) steeg met bijna 12% tot €1,71. De stijging was groter dan die van de nettowinst door de inkoop van de preferente aandelen A in de loop van het jaar. Per (certificaat van) gewoon aandeel zal een 6% hoger dividend worden uitgekeerd van €0,51. Hiervan is in september 2000 reeds €0,15 als interim-dividend beschikbaar gesteld. De pay-outratio (na preferent dividend) bedraagt 31%.
Focus op Europese activiteiten Het concern wil een rol spelen in de te verwachten consolidatie van de Europese non-foodsector. De warenhuisformules, de doe-het-zelfactiviteiten en een drietal reeds internationaal succesvolle modespeciaalzaken hebben realistische mogelijkheden om internationaal te participeren. Voor de overige formules in de groep speciaalzaken zijn de geografische ambities weliswaar gelimiteerd, maar zijn in de thuismarkt (Benelux) nog volop kansen aanwezig.
Door een actief portfoliomanagement zijn in het afgelopen jaar essentiële verbeteringen aangebracht in de portefeuille van speciaalzaken. Met de acquisitie van Dynabyte en It's, volgend op de overname van Modern Electronics in het najaar van 1999, is de concernpositie in het segment van consumentenelektronica aanzienlijk versterkt. Tegelijkertijd werd het relatief grote aandeel van mode teruggebracht en werd het rendement van de fashion-groep aanzienlijk verbeterd door de opheffing van Kreymborg en de verkoop van Amici en Kien. Deze drie formules zouden in de modemix van het concern ook in de toekomst onvoldoende toegevoegde waarde hebben.
Voor een goede beoordeling van de resultaten over het afgelopen boekjaar zijn vooral de activiteiten waarmee het concern in Europa verder gaat belangrijk. Dit betekent dat zowel de resultaten van de niet-voortgezette activiteiten (Amici, Kien en Kreymborg) als die van de Amerikaanse onderneming FAO Schwarz buiten beschouwing worden gelaten om een realistisch beeld te kunnen krijgen van de prestaties van de concernactiviteiten in Europa.
Marktontwikkelingen In het afgelopen jaar toonde de Nederlandse economie weer goede groeicijfers. Ofschoon het consumentenvertrouwen aan het einde van het jaar licht afnam, bleven de consumptieve bestedingen op een hoog niveau. De totale detailhandelsverkopen namen volgens het CBS bijna 5% toe. De stijging van de winkelverkopen is vooral het gevolg van de toename van de bestedingen aan non-foodartikelen met ruim 6%. Het groeitempo in de non-foodsector vlakte echter af, onder meer door het matige omzetverloop in de sectoren kleding en textiel. Ook in België stegen de winkelverkopen sterk. De groei in Duitsland bleef daarbij duidelijk achter.
Omzet Europese activiteiten stijgt 10%; bedrijfsresultaat 13% hoger De totale concernomzet nam met 9,3% toe tot €4,8 miljard. Hiervan is 5,8% toe te schrijven aan acquisities (Modern Electronics en Marktkauf Nederland in het vorige boekjaar; Big Boss, Dynabyte en It's in het verslagjaar). De netto-omzet van de voortgezette Europese activiteiten steeg met meer dan 10% tot € 4,4 miljard. In de tweede helft van het jaar groeide de omzet sterker dan in het eerste halfjaar, vooral door de voorspoedige gang van zaken in de belangrijke eindejaarsperiode. Het operationele bedrijfsresultaat van de voortgezette Europese detailhandelsactiviteiten verbeterde bijna 13% tot €253,6 miljoen.
Bij Warenhuizen werd een gematigde omzetgroei gerealiseerd van bijna 2% tot €2.149 miljoen. De aanvankelijk tegenvallende verkopen in het tweede halfjaar werden goedgemaakt door de uitstekende omzetten in het laatste kwartaal. Het operationele bedrijfsresultaat nam toe met bijna 10% tot €98,8 miljoen. De operationele marge steeg van 4,3% tot 4,6%, waarmee de stijgende lijn van de jaren daarvoor is doorgetrokken. In het jaar voor de fusie van Vendex en KBB (1997/98) bedroeg de (pro forma) operationele marge van Warenhuizen nog slechts 2,6%.
Vroom & Dreesmann Vroom & Dreesmann behaalde bij een omzetstijging van 1,2% (tot circa €893 miljoen) opnieuw een hoger operationeel bedrijfsresultaat (+9,6% tot €37,8 miljoen). De operationele marge liet een verdere stijging zien tot 4,2%. De stijging van het resultaat is met name toe te schrijven aan margeverbetering, kostenbeheersing en aan de verder groei van de horeca-activiteiten.
Hema Hema behaalde een 2,6% hogere netto-omzet van €872 miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat steeg met ruim 12% tot €36 miljoen. De operationele marge nam toe tot 4,1%. De vestigingen in België hebben een goede bijdrage geleverd aan de verbetering van het rendement. Mede dankzij de sterke omzetgroei in dat land was de bijdrage aan het resultaat voor het eerst positief. In Nederland werd de overigens goede stijging van het resultaat getemperd door de vertraagde ingebruikname van de nieuwe centrale banketbakkerij in Almere.
De Bijenkorf De Bijenkorf realiseerde bij een gematigde stijging van de omzet (+1,9% tot €384 miljoen) een duidelijke verbetering van het resultaat. Het operationele bedrijfsresultaat steeg met 7,3% tot €25 miljoen, waardoor de operationele marge aanmerkelijk toenam tot 6,5%. Een aantal belangrijke onderdelen van het warenhuis heeft een succesvol jaar achter de rug. Met name de vernieuwde afdeling herenmode viel bij de consument goed in de smaak.
De netto-omzet van de voortgezette Europese activiteiten in Speciaalzaken steeg met ruim 20% tot €2.212 miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat nam met bijna 15% toe tot €154,8 miljoen. De operationele marge van de voortgezette Europese speciaalzaken daalde tot 7%. Dit is het gevolg van de acquisities in consumentenelektronica, waar de marges lager zijn, maar de omloopsnelheid hoger, en aan de ombouw van de voormalige Marktkauf-vestigingen tot Praxis Megastores. Deze omvangrijke operatie is in het laatste kwartaal van het verslagjaar afgerond.
Hard Goods De netto-omzet van Hard Goods (zonder FAO Schwarz) steeg met ruim 29% tot €1.072 miljoen. Deze stijging is voor 22% toe te schrijven aan acquisities. Door de uitstekende resultaten van een groot aantal formules nam het operationele bedrijfsresultaat van Hard Goods toe met ruim 15% tot €67,9 miljoen. De operationele marge ging van 7,1% naar 6,3% als gevolg van de eerder genoemde acquisities in consumentenelektronica.
Fashion De omzet van de voortgezette activiteiten in Fashion steeg met ruim 7% tot €476 miljoen, met name dankzij de goede ontwikkelingen bij M&S Mode, Hunkemöller en Claudia Sträter. Het operationele bedrijfsresultaat nam met ruim 13% toe tot €41,6 miljoen, waardoor de operationele marge verbeterde van 8,3% tot 8,7%. De operationele marge ligt aanzienlijk boven de marge die over het vorige boekjaar is gerapporteerd (4,8%), waarin toen nog de afgestoten formules Kreymborg, Kien en Amici waren begrepen.
Doe-Het-Zelf Deze business-unit boekte een ruim 17% hogere omzet van €664 miljoen. De flinke stijging is toe te schrijven aan acquisities (circa 13%) en aan de goede gang van zaken bij Praxis en Formido. Het operationele bedrijfsresultaat van de groep liet een goede stijging zien van bijna 15% tot €45,3 miljoen. Deze stijging werd bereikt ondanks de aanzienlijke kosten voor de ombouw van de negen Marktkauf-vestigingen tot Mega Praxis, die een groot deel van het verslagjaar in beslag heeft genomen. De operationele marge liep licht terug tot 6,8%, doordat de overgenomen activiteiten merendeels verliesgevend waren en pas na volledige ombouw aan de winst zijn gaan bijdragen.
FAO Schwarz en overige activiteiten Door de fors negatieve bijdrage van de Amerikaanse speelgoedformule FAO Schwarz (het effect van het verlies werd versterkt door stijging van de dollarkoers) en het lagere resultaat van de overige activiteiten, bleef de stijging van het operationele bedrijfresultaat van alle voortgezette activiteiten samen beperkt tot 7%.
Niet-voortgezette activiteiten In deze post zijn opgenomen de operationele bedrijfsresultaten van Kreymborg, Kien en Amici tot het moment van sluiting respectievelijk overdracht, de kosten voor de beëindiging van Kreymborg en het resultaat op de verkoop van Kien en Amici. Het saldo hiervan bedraagt €17 miljoen positief. Vorig jaar bedroeg het gezamenlijke operationele bedrijfsresultaat van de drie formules €4 miljoen negatief. Kien was overigens in beide jaren winstgevend.
Na verwerking van het resultaat van de niet-voortgezette activiteiten en van het resultaat op verkoop en herontwikkeling van onroerend goed (€22 miljoen tegen ruim €20 miljoen in het voorgaande boekjaar) resteert een totaal bedrijfsresultaat van €278 miljoen. Dit is ruim 16% meer dan over 1999/2000. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) steeg met circa €50 miljoen tot €430 miljoen.
Financiering en kasstroom De financieringslasten kwamen aanzienlijk hoger uit op €52 miljoen. Deze toename is onder meer het gevolg van acquisities, inkoop van preferente aandelen A en van een stijging van de korte rente gedurende het verslagjaar. De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedroeg €335 miljoen.
Solvabiliteit Aan het einde van het boekjaar werd met een internationaal bankensyndicaat een nieuwe achtergestelde lening overeengekomen van €250 miljoen, ter vervanging van de achtergestelde lening van €182 miljoen, die twee jaar geleden met het oog op de fusie van Vendex en KBB werd aangetrokken. Inclusief de nieuwe achtergestelde lening kwam het aansprakelijk vermogen voor winstverdeling per einde verslagjaar uit op bijna €728 miljoen. De solvabiliteit bedroeg 32% en lag daarmee binnen de concerndoelstelling (30 à 40%). Ook de rentedekking van 6 is ruim boven de gestelde ondergrens van 4.
Waardeveranderingen Het resultaat 'Waardeveranderingen' bedroeg €20 miljoen (vorig jaar €16 miljoen). Dit bedrag bestaat in hoofdzaak uit de winst op de verkoop van het belang in Gran Dorado Leisure N.V. aan het begin van het verslagjaar. Het resultaat van het vorige boekjaar betrof voornamelijk de winst op de verkoop van het belang in Babbage's.
Belastingdruk Het bedrag aan verschuldigde belasting steeg sterk van €73 miljoen tot €86 miljoen. De effectieve belastingdruk (uitgedrukt als percentage van het resultaat voor belastingen) nam toe van 33% tot 35%. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het verlies van FAO Schwarz fiscaal niet kon worden gecompenseerd.
Vooruitzichten De economie en de consumptieve bestedingen in de voor het concern relevante Europese landen lijken zich in het lopende jaar minder krachtig te ontwikkelen dan in het verslagjaar. De afname van het nog steeds grote consumentenvertrouwen heeft vooralsnog echter niet geleid tot een verandering in het bestedingspatroon. De begin 2001 ingevoerde belastingherziening in Nederland heeft daartoe wellicht bijgedragen.
Indien deze conjuncturele ontwikkelingen niet wezenlijk veranderen, wordt door het uitvoeren van de strategische en operationele plannen voor de voortgezette activiteiten een verdere groei van de omzet en van het operationele bedrijfsresultaat verwacht. Hierbij moet worden aangetekend dat het resultaat van een detailhandelsonderneming als Vendex KBB voor het grootste deel wordt behaald in het tweede halfjaar. Omdat geen uitspraken zijn te doen over mogelijke incidentele posten, onthouden wij ons van een prognose over de ontwikkeling van de nettowinst.