• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Winstdaling Burberry

Winstdaling Burberry

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modehuis Burberry heeft de winst voor het afgelopen boekjaar met 4.9 procent zien dalen naar £106.4 miljoen (€155.3 miljoen). De daling was het gevolg van de aan het Project Atlast gerelateerde kosten. Atlas is het nieuwe technologische systeem van het bedrijf. De operationele winst, zonder deze kostenpost meegerekend, steeg met 2.7 procent naar £165.6 miljoen. De omzet voor het boekjaar dat op 31 maart afliep steeg met 3. 8 procent naar £742.9 miljard, ten opzichte van £715.5 miljard het jaar ervoor. “Gedurende een jaar vol veranderingen en investeringen heeft de groep een goed resultaat behaald,” zei voorzitter Rose Marie Bravo in een persbericht. “Met een sterke voorjaarscollectie in het vooruitzicht zijn we vol vertrouwen aan het 150ste jaar van Burberry begonnen.” Bravo sprak voor het laatst als voorzitter van het bedrijf. Angela Ahrendts zal haar taking in juli overnemen. Financieel directeur Stacey Cartwright was optimistisch over de cijfers. “De onderliggende winst voor het jaar was in feite met 5 procent gestegen, en de daling was het gevolg van de kosten die verbonden waren met de voorbereiding en lancering van Project Atlas,” zei ze. “In oktober zullen de wereldwijde omzet en voorraad transparant zijn – iets wat we nog nooit eerder hebben gehad. We zullen dan heel vroeg al zicht hebben op omzet- en voorraadtendensen. Ik verheug me er enorm op.” Dit jaar worden de Atlas kosten op £19 miljoen geschat. Burberry verwacht een “aanzienlijke” negatieve wisselkoers wegens de zwakke dollar. De licentieomzet zal dit jaar naar verwachting onveranderd blijven, terwijl de groothandelomzet in de eerste helft iets is gestegen. Afgelopen jaar steeg de omzet, mede dankzij een sterke omzet in de VS en het Verre Oosten. Nieuwe franchisewinkels in opkomende markten als Polen, Turkijë, India en Mexico hebben ook bijgedragen aan de stijging. De Europese omzet bleef onveranderd vanwege een zwakke omzet in zowel Spanje als Engeland. De rest van Europa genoot robuste omzetcijfers. Burberry is van plan dit jaar de verkoopruimte met minstens 10 procent uit te breiden. Gedurende de komende zes maanden zijn nieuwe winkels gepland voor Atlantic City en Riverside, New Jersey, Kansas City, Madrid, Sydney en Wenen. Het bedrijf zal zich voorts blijven concentreren op winkelopeningen in de Amerikaanse en Aziatische markten.

Burberry