Winststijging Britse Alexon Group
bezig met laden...
De Alexon Group heeft over het afgelopen boekjaar, dat in januari werd afgesloten, een winststijging van 7,3% gerapporteerd. Geen slecht resultaat gezien de stagnatie van de kledingverkoop op de Britse thuismarkt van het concern. In Engeland is de groep actief met de schoenenketen Dolcis.
De omzet van Alexon steeg met 4,5% tot £416.4 miljoen (€ 635,2m). Alexon liet weten dat een gedaalde verkoop voor Kerstmis werd gecompenseerd dankzij de winteruitverkoop die de overvoorraad succesvol heeft weggewerkt.
Bij de modemerken van de groep groeide de winst tot £22.6m (€ 34,5m), waarbij de stijging vooral werd gedreven door het sterke damesmodemerk Minuet. Het merk opende in 2003 ook nog 22 nieuwe winkels.
Ook bij schoenenwinkel Dolcis steeg de winst met £1m tot £3m (€ 4,6m), dankzij verbeteringen in het assortiment en de indeling van de verkoopruimte. Like-for-like steeg de verkoop bij Dolcis met 3,9%, waarbij damesschoenen het grootste deel (68%) van de inkomsten generen. De shop-in-shop formules bij Bay Trading en Envy winkels heeft het resultaten verder omhoog gebracht.
Het eerste halfjaar was een teleurstelling voor Alexon en het bedrijf zegt nu dat dit vooral een gevolg was van het 'beperkte' modeaanbod een moeilijkheden in de gehele linie van de 'young fashion' markt. Desondanks kwamen er in deze sector voor de groep gedurende het jaar 23 nieuwe winkels en 19 shop-in-shops bij.
Ook de mannenmodelabels van Alexon profiteerde van de opening van nieuwe winkels. In deze tak liep de winst iets op. Van £3.2m in 2002 tot £3.6m (€ 5,5m) in 2003.
Alexon is verder bekend van merken als Eastex en Alex&Co.