• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Winststijging Fashion-unit Vendex KBB

Winststijging Fashion-unit Vendex KBB

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Warenhuizenconcern Vendex KBB, moederbedrijf van onder meer V&D en de Bijenkorf, heeft in de eerste helft van het boekjaar 2002 een 2,8 % hogere omzet geboekt zo werd woensdag bekend.

Van vijf van de zes business-units stegen de omzetten. Bij Hema, de Bijenkorf, Fashion, Doe-Het-Zelf en Consumentenelektronica nam de omzet toe;. De zesde business- unit, V&D, toonde een daling.

Fashion behaalde in het eerste halfjaar een bijna 7% hogere omzet van 232 miljoen euro. Met name Hunkemöller behaalde een aanzienlijke omzetverbetering in Nederland, België en Duitsland. In de nieuwe landen Denemarken en Frankrijk ontwikkelde de omzet zich succesvol. In Frankrijk bleef de omzet van M&S Mode bleef zich zeer goed ontwikkelen, maar in Nederland en België stond deze onder druk in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet van Claudia Sträter ontwikkelde zich goed.

Hema deed het volgens Vendex uitstekend met een omzetstijging van 4,8% tot 438 miljoen euro, met name door groei in België.

Bij de zeventig V&D's zakte de halfjaaromzet met 3,6% tot 396 miljoen euro. V&D is bezig oude voorraden op te ruimen. Drie warenhuizen zullen vanaf september als outlet-store worden ingericht.

Ook de omzetgroei van de Bijenkorf viel halverwege het voorjaar sterk terug. Na een omztstijging van 11% in het eerste kwartaal volgde een groei van 4% in het tweede kwartaal, tot een totaal van 173 miljoen euro.

Wat betreft speciaalzaken (Praxis, Hunkemöller, M&S Mode) noteerde Vendex een omzetgroei van 5,4% tot 1 miljard euro. Ook hier viel de omzetgroei in het tweede kwartaal terug.

Het concern wijt het negatieve verloop van de omzet in het tweede kwartaal aan een het snel verslechterende economisch klimaat, een gevolg van het dalende consumentenvertrouwen in Europa.

Vendex KBB