Wintervoorpret: Charleston
bezig met laden...
Christian Lacroix
Jean Paul Gaultier
Het komende modeseizoen belooft een droom te worden voor de echte 'fashionista'. Een paar onnoemelijk elegante basisstijlen vormen namelijk de leidraad voor een verleidelijke vrouwelijke look. En hoewel zij onderling goed combineren, zou het zonde zijn om niet de tijd te nemen van ieder afzonderlijk langdurig te genieten. Daarom zal in deze rubriek de komende weken iedere week een nieuwe stijl aan bod zal komen. Genoeg voor vele uurtjes wintervoorpret!
Vooral in de avondkleding is er de komende winter een belangrijke tendens naar de revival van de mode van de twintiger jaren. Want in een seizoen waarbij de roklengte volmondig als 'kort' betiteld kan worden, mag de invloed van die jaren niet ontbreken. Het is namelijk in die periode dat de vrouw haar onafhankelijkheid toonde door haar jurk voor het eerst boven de knie te dragen. En hoewel die mode toen als zeer 'mannelijk' werd beschouwd, toont de charleston-stijl van 2003 niets dan vrouwelijkheid.
Na de Eerste Wereldoorlog, waarin velen als verpleegster of in fabrieken gewerkt hadden, eisten vrouwen steeds meer onafhankelijkheid. Ze rookten en dronken in het openbaar, luisterden naar jazz, dansten in clubs en deden aan sport. Die nieuwe zelfstandigheid vroeg om een verandering in het modebeeld. Voor het actieve leven van de moderne vrouw voldeden de ouderwetse wijde rokken niet meer. Het benauwende korset werd uitgetrokken en wijdere, makkelijkere kleren maakten opgang.
Alberta Feretti
De onhandige lange rokken werden onder invloed van de nieuw verworven vrijheid korter en om een mannelijker, zelfstandiger silhouet te creeeren plaatste men de taille steeds lager. Bustiers en later de bandeau bonden al te voluptueuze borsten in om dat platte, rondingloze beeld te versterken. Tegelijkertijd zorgde de opkomende massaproductie ervoor dat de glamour van de meest geliefde Hollywood-sterren voor iedereen te bereiken werd. De nieuwe onafhankelijke vrouw wilde lijken op haar Amerikaanse voorbeelden en kocht de eerste panty's van rayon en jurken van satijnachtige kunststoffen. Het decollete werd bij deze elegante kleding dieper en de avondtoiletten waren bezaaid met lovertjes en stroken.
Blu Marine 2
Bij het modebeeld van 2003 past deze nieuw gevonden vrouwelijkheid van de twenties uitermate goed. Alle belangrijke elementen van de mode uit die jaren zijn dan ook terug te zien in de kleding van deze winter. Nu de vrouw haar eigen positie in de maatschappij gevonden heeft en draagt wat ze wil, voelen de golvende belijningen de lovertjes en het satijn vooral sjiek en romantisch aan.
Zo komen veel belangrijke ontwerpers met prachtig versierde charleston jurken die op geen feestje misstaan. Daarbij zijn de roklengte en de lage taille nog steeds belangrijk. Het 'platte' bovenlichaam met een diep decollete, vaak ook aan de achterkant, is in de ontwerpen van bijvoorbeeld Gaultier duidelijk herkenbaar. En ook de kleuren zijn gebaseerd op de heersende mode van de twenties: kies voor jurken in mosgroen, oud-roze of subtiele grijstinten.
Maar de stoffen lijken nog luxueuzer geworden en bont is bij de nieuwe charleston-look bijna onmisbaar. Kralen, lovertjes en geraffineerde plooien zorgen bovendien voor het echte glamourgevoel. Met de korte rokken zijn ook de glanzende huidkleurige panties weer helemaal terug. En natuurlijk is het plaatje niet af zonder de onmisbare bandjesschoenen in zilver of goud, zoals die van Blumarine. Met het haar strak in de gel of in een korte bob en met een hoofdbandje, een pothoed of een strak kapje op het hoofd stapt de '' nieuwe'' femme fatale van dit jaar zo de dansvloer op. Waar blijft die charleston-muziek?