Woede Hedi Slimane laait weer op
bezig met laden...
Modeontwerper Hedi Slimane eist opnieuw een groot bedrag van zijn voormalig werkgever Kering. Volgens het AFP wil de voormalige ontwerper van Yves Saint Laurent dat Kering hem 2 miljoen euro extra uitbetaalt in verband met het variabele salaris dat hij tijdens zijn laatste jaar bij het bedrijf verdiende.
In juni besloot een Franse commerciële rechtbank dat Slimane recht had op ruim 12 miljoen euro vanwege de geldigheid van de non-compete clausule na zijn vertrek bij het modehuis. Kering had de clausule op het laatste moment verwijderd, waardoor Slimane geen recht meer had op het grote geldbedrag dat met de clausule gepaard ging. Dit liet de ontwerper niet zomaar aan zich voorbij gaan en sleepte het luxeconcern voor de rechter. En met succes.
Naast de bijkomende 2 miljoen euro, wil Slimane als minderheidsaandeelhouder van Saint Laurent dat Kering een partnerschapsovereenkomst toepast, waardoor hij bepaalde rechten krijgt, met name op informatie. Het is niet bekend hoe groot het aandeel van Slimane is.
Volgens WWD weigerde Kering commentaar te geven op deze nieuwe ontwikkelingen. De advocaat van Slimane wilde ook geen commentaar geven.
Twitterrazernij
De toorn van Slimane lijkt er niet minder op te worden. Temidden van alle ophef over zijn vergoeding, brak vannacht een heuse tirade van zijn hand los op Twitter. Het onderwerp? De naam en het logo van Yves Saint Laurent. De ontwerper schreef maar liefst 22 tweets waarin hij bewijzen voor zijn gebruik van het YSL logo postte. De oorzaak van zijn uitbarsting heeft volgens Fashionista.com te maken met zijn oude vete met modecriticus Cathy Horyn.
Hoewel er geen keihard bewijs is, meent Fashionista.com dat Slimane de recensie van Horyn over de show van zijn opvolger bij Yves Saint Laurent, Anthony Vaccarello, moet hebben gelezen en daarop boos heeft gereageerd. Horyn schreef over de collectie van Vacarello: “Blijkbaar heeft Vaccarello de Y (in YSL) hersteld die door zijn voorganger Hedi Slimane werd verwijderd in een poging het merk te moderniseren en de originele naam een eer te bewijzen. (De meeste mensen noemen het, ondanks de pogingen van Slimane, nog altijd YSL)".
In zijn tweets, die hij overigens over het algemeen begint met “Voor de goede orde”, haalt hij voorbeelden op van zijn gebruik van het YSL logo. Hij begint zijn tirade met de tekst: “Fact Checking. Er zijn onjuiste verklaringen gemaakt in recente artikelen inzake Hedi en het gebruik van het historische YSL logo.” Daarop volgen talloze bewijzen van zijn gebruik van het logo, ondanks het feit dat hij in zijn tijd bij het modehuis grote verwarring schiep met de verwijdering van de Y. Hij eindigt de tirade met zijn laatste tweet: “Samenvattend, is het een feit dat de iconische YSL initialen juist werden gevierd door Hedi.”
Wat Slimane hiermee wilde bereiken is onduidelijk, maar dat hij zijn stilte heeft verbroken staat buiten kijf. Ongetwijfeld zullen de modekenners dit niet zomaar laten gaan.
foto:YSL logo