• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Won Hundred: ‘We streven naar een nieuwe richting’

Won Hundred: ‘We streven naar een nieuwe richting’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Toen het Deense modelabel Won Hundred begin dit jaar een flagshipstore opende in Amsterdam, kreeg Nederland voor het eerst de minimalistische visie van oprichter en creatief directeur Nikolaj Nielsen te zien. Nu heeft het in 2004 opgerichte merk, waarvan de roots in klassieke formele kleding liggen, ervoor gekozen een andere weg in te slaan voor het komende seizoen. FashionUnited sprak met Nielsen over de huidige stand van zaken en de nieuwe SS17 collectie van Won Hundred.

Wat kun je vertellen over de nieuwe SS17 collectie?

”We hebben elk seizoen een bepaald thema voor de collecties. De inspiratiebronnen hiervoor zijn vaak persoonlijk en te vinden in het dagelijks leven, iconische helden en meer. De lente- en zomercollectie van 2017 is geïnspireerd op muziek en kunst en dat gebeurde vrij natuurlijk. In de documentaire ’Some Kind of Monster’, een portret van de band Metallica, besluit drummer Lars Ulrich om items uit zijn kunstcollectie, waaronder schilderijen van de naoorlogse avant-gardebeweging CoBrA, te verkopen. Deze ontmoeting tussen CoBrA en heavy metal inspireerde me om een collectie te ontwerpen met een vergelijkbare onverwachte mengeling.”

En over de nieuwe weg die Won Hundred inslaat?

”Voorheen was ik alleen verantwoordelijk voor de herencollecties. Nu heb ik de creatieve leiding over de collecties voor zowel mannen als vrouwen. Dat is de reden waarom we nu ook een unisex-lijn hebben die de collecties van het merk met elkaar verbindt.”

Waarom een nieuwe richting?

”We streven naar een nieuwe richting, omdat voor ons eenvoud belangrijk is. Het is in lijn met de klassieke modegedachte, die van traditionele schoonheid en fantasie.”

Begin dit jaar opende Won Hundred in Amsterdam haar eerste flagshipstore buiten thuisland Denemarken. Hoe gaat het nu met het merk in Nederland?

”Het gaat erg goed. Persoonlijk heb ik altijd al een goed gevoel gehad over Nederland.”

Na Denemarken is Nederland Won Hundred’s belangrijkste markt. Hoe komt dat, denk je?

”Ik heb daar al vaak over nagedacht. Ten eerste hebben we een geweldig team in Nederland dat innig met het merk werkt. Daarnaast denk ik dat Denemarken en Nederland op de een of andere manier gelijkenissen vertonen in smaken op het gebied van kleuren, kwaliteit en de functionaliteit van kledingstukken.”

Wat voor publiek trekt Won Hundred in Nederland aan?

”We zijn nu een unisex merk, dus we trekken zowel mannen als vrouwen aan. Maar verder houden we er niet van om onze klanten in hokjes te plaatsen wat betreft leeftijd en interesses. Won Hundred-producten zijn voor diegenen die een persoonlijke stijl willen ontwikkelen. Voor mensen die het niets uitmaakt of de producten voor hem of voor haar zijn en we geloven dat we op die manier het juiste publiek aantrekken.”

Scandinavische merken zijn tegenwoordig erg populair in Nederland. Hoe onderscheidt Won Hundred zich van de rest?

Over het algemeen geloof ik dat Scandinavisch design wordt gekenmerkt door de eenvoud en de functionaliteit van kleding. Bij Won Hundred gaan we iets verder door ons aan de uitspraak ’simplify, then exaggerate’ uit de journalistiek te houden. Dat betekent voor ons dat we concepten creëren die simpel, maar visueel krachtig zijn: iets specifieks wat in je opkomt als je aan Won Hundred denkt. We onderscheiden ons door dingen oprecht en op onze eigen manier te doen.”

Wat is de ambitie voor de komende jaren?

”Op dit moment zijn we erg blij met de Nederlandse winkel die we hebben. We zouden in de toekomst graag verder groeien met onze bestaande en eventueel met meer klanten.”

Beeld: Won Hundred

Won Hundred