Ximon Lee wint international H&M Design Award
bezig met laden...
H&M heeft de Chinese ontwerper Ximon Lee uitgeroepen tot winnaar van de H&M Design Award. Met het winnen van de award krijgt de 24-jarige ontwerper een geldprijs van 50.000 euro. Daarnaast krijgt hij begeleiding van een mentor en wordt de mogelijkheid geboden om items uit de winnende collectie verder te ontwikkelen, die verkocht zullen worden bij geselecteerde H&M-winkels.
De 24-jarige ontwerper presenteerde zijn collectie dinsdag tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek in Stockholm. De collectie bestond uit 22 looks, voorzien van vele lagen en gebonden denim. Tevens waren er vuilniszakken omgevormd tot getextureerd vinyl. Lee is de eerste ontwerper voor herenmode die de prijs wint. "Het is een zeer grote verrassing voor me," zei Lee tegen WWD. Eerder werkte hij al voor 3.1 Phillip Lim en Calvin Klein. Vorig jaar studeerde hij af aan Parsons New School for Design.
"De jury is in de ban van Ximon Lee’s collectie, door zijn moderne en toch poëtische stemming, een sterk gevoel voor stof en een ongelooflijke aandacht voor detail," laat Ann-Sofie Johansson, creatief directeur bij H&M aan WWD weten.
Collectie Ximon Lee geïnspireerd op Sovjettijdperk
Voor zijn collectie liet Lee zich inspireren door de documentaire "De kinderen van Leningradsky," over een gemeenschap van dakloze kinderen in een Moskou station in de post-Sovjet-tijdperk, en een daaropvolgende reis naar Rusland. Het deed hem denken aan zijn eigen jeugd in China's verre noorden, dicht bij de grens met Rusland, verklaarde de ontwerper. "De omgeving en de instelling doen me denken aan waar ik geboren ben, en een aantal van de zeer levendige herinneringen uit de vroege kinderjaren, de grijze Sovjet-architectuur van mijn woonplaats, en de kou”, vertelt Lee aan WWD.
De Chinese ontwerper hoopt dat de prijs hem zal helpen om in de toekomst zijn eigen label te lanceren. "Ik wil mijn eigen hedendaagse merk creëren. Herenkleding wordt nogal saai, en het is tijd om te focussen op Amerikaanse herenkleding gebaseerd op New York."
Magdalena Brozda winnares publieksprijs H&M Award
Op 19 januari maakte H&M al bekend dat de Poolse ontwerpster Magdalena Brozda de publieksprijs had gewonnen. Haar collectie is gebaseerd op positieve en ‘feestelijke ideeën’ rond de dood. Haar ontwerpen zijn een onconventionele mix van materialen zoals leer, papier en organza. Brodza beraadt zich momenteel over het opzetten van haar eigen label en is gevestigd in Genève.De H&M Award werd voor de vierde keer uitgereikt. Jaarlijks dingen er jonge ontwerpers van verschillende modeopleidingen van over de hele wereld mee naar de prijs. In december maakte H&M de acht finalisten bekend.
De jury bestond dit jaar uit: Luella Bartley (design director of Marc by Marc Jacobs), Lucinda Chambers (fashion director bij British Vogue), Paula Goldstein di Principe (creative director), Tommy Ton (visueel journalist), Angelo Flaccavento (freelance modecriticus), Justin O’Shea (buying director bij Mytheresa.com), Lily Allen, (singer/songwriter), Margareta van den Bosch (creatief adviseur bij H&M) en Ann-Sofie Johansson (creatief directeur bij H&M).