Zalando test retourophaalservice in Amsterdam
bezig met laden...
Online retailer Zalando wil het serviceniveau voor Nederlandse klanten verbeteren en doet daarom in Amsterdam een test met de Retour on Demand-dienst van PostNL, waarbij retourpakketjes bij klanten thuis kunnen worden opgehaald. Dat heeft de logistieke dienstverlener gisteren bekendgemaakt.
Het proefproject loopt al enige tijd en is inmiddels verlengd vanwege enthousiaste reacties. Zalando-klanten uit Amsterdam kunnen hun retourzending op ieder gewenst moment thuis laten ophalen. Normaliter kost deze afhaalservice 4,95 euro, maar tijdens de proefperiode worden retourpakketjes gratis opgehaald.
Retour on Demand is onderdeel van Local Express, de expressdienst van PostNL die is gericht op het goederenverkeer in grote steden. Klanten die een aankoop willen terugsturen, worden via de website van PostNL doorverwezen naar de pagina van Local Express, waar ze kunnen kiezen uit een tijdvak van maximaal een uur, ergens tussen 08:00 uur en 21:00 uur. Het retourpakketje kan ook dezelfde dag nog worden opgehaald.
”Zalando’s voornaamste doel is de consument een onvergetelijke winkelervaring te geven. Daarbij draait alles om gemak,” zo zegt Donna Darthuizen, country head van Zalando Benelux, in een verklaring. “De proef met Retour on Demand en de samenwerking met Local Express is een belangrijke eerste stap in die richting en helpt ons bij het testen van innovaties waarmee we het serviceniveau voor onze Nederlandse klanten verbeteren.”
Local Express is door PostNL opgericht om te voldoen aan de behoefte van consumenten om bestellingen dezelfde dag te ontvangen. Volgens Rob Buyse, business development manager bij Local Express, hebben al ruim tweehonderd winkels in Amsterdam en Rotterdam zich ingeschreven voor de dienstverlening. De ingehuurde bezorgers rijden met de auto en met de fiets.
Zalando doet al een vergelijkbare proef in Wenen. Tot wanneer de pilot in Amsterdam loopt, is nog niet bekend.