Zara, H&M en Urban Outfitters lanceren muziekmerchanise-collecties
bezig met laden...
Het dragen van een T-shirt van een bepaalde muzikant of band is al lange tijd het symbool van fandom. Maar de muzieksterren van tegenwoordig hebben hun merchandising het afgelopen jaar wel heel sterk opgevoerd. Kanye West, Beyoncé, The Weeknd en Justin Bieber zijn slechts enkele voorbeelden van muzikanten die mode en samenwerkingen met bekende merken als een steeds belangrijkere component in hun merchandise beschouwen.
De meest recente fashion merchandise-samenwerking is die van The Rolling Stones, die ter promotie van hun nieuwe album een collectie maakten met modeketen Zara. Maar ook Justin Bieber en The Weeknd hebben voor de promotie van hun tournee en nieuwe album weer de hulp ingeroepen van bekende modemerken, die eerste van H&M en de tweede van Urban Outfitters.
Zara lanceert een capsulecollectie met The Rolling Stones
Na een pauze van tien jaar zijn The Rolling Stones terug met hun nieuwe muziekalbum genaamd Blue & Lonesome. Ter promotie van het album, dat afgelopen weekend uitkwam, maakte de band een capsulecollectie met Zara. De limited-edition dames- en herencollectie bestaat uit jassen, spijkerjacks, T-shirts, truien, broeken en schoenen in rock-stijl, waarvan verschillende artikelen zijn bedrukt met het beroemde tong-symbool van de band. Prijzen variëren van 19,95 euro tot 89,95 euro.
Alle items in de collectie zijn voorzien van een QR-code, die toegang geeft tot een online platform waarop het nieuwe Stones-album kan worden beluisterd en gekocht. De collectie werd samen met de introductie van het album gelanceerd en is zowel in alle fysieke Zara-winkels als via de webshop van de modeketen verkrijgbaar.
Justin Bieber promoot ‘Purpose Tour’ met collectie H&M
Op dezelfde dag maakte H&M via haar Instagram-account bekend een capsulecollectie met Justin Bieber te lanceren ter ere van zijn Purpose World Tour. De tien-delige collectie bestaat uit vijf T-shirts en vijf truien in de kleuren zwart, grijs, wit en crème. De items zijn onder andere voorzien van een afbeelding van een geblondeerde Bieber en de teksten ’Staff’, ’Justin Forever’ en ’Purpose Tour’. De prijzen variëren van 14,99 euro voor een T-shirt tot 29,99 euro voor een oversized trui.
”Bladerend door street style foto’s uit New York, Milaan en Parijs zien we het duidelijk: de fashion merchandise rage is een echte modetrend geworden,” schrijft H&M op haar website. De collectie is verkrijgbaar in geselecteerde filialen van de Zweedse modeketen en via de webshop.
Het is niet de eerste keer dat Bieber de hulp inroept van een bekend modemerk voor de promotie van zijn wereldtournee. Een aantal maanden geleden maakte de zanger een capsulecollectie met Forever 21, die bestond uit gelijksoortige items. In de zomer maakte Bieber bovendien een collectie in samenwerking met Barney’s, die in prijs varieerde van 95 dollar tot 1695 dollar, en ook Urban Outfitters mag zich tot de retailers rekenen die een samenwerking aanging met de wereldster.
Urban Outfitters lanceert collectie met The Weeknd
Een andere muzikant waarmee Urban Outfitters samenwerkt, is The Weeknd. Onlangs maakte het modebedrijf bekend een zesdelige capsulecollectie te lanceren met de Canadese artiest, ter promotie van zijn nieuwe muziekalbum Starboy. De gelijknamige collectie bestaat onder andere uit long-sleeve T-shirts, een sportjack, een trui en een pet in de kleur zwart met rode en gele details. De prijzen van de items variëren van 28 dollar tot 99 dollar. De collectie is verkrijgbaar in geselecteerde Urban Outfitters-filialen en via de webshop van de retailer.
Ook voor The Weeknd is het niet de eerste samenwerking met een modemerk. Vorig jaar maakte de zanger al een capsulecollectie samen met Alexander Wang. Bovendien heeft de artiest zijn eigen modemerk, genaamd XO.
Beeld: Zara website, H&M website