De textielwinkels van Zeeman hebben een slecht eerste halfjaar achter de rug. Er werden minder spullen verkocht, waardoor het resultaat lager uitkwam. De nettowinst daalde met 39 procent tot 3,5 miljoen euro (f 7,7 miljoen). Europese consumenten hadden minder kooplust door de economische tegenwind, verklaarde Zeeman donderdag.

Vooral in Duitsland bleven de klanten weg. Een aantal winkels draaide daar zelfs met verlies. Zeeman heeft besloten een zestal kwakkelende zaken in het oosten van Duitsland vervroegd te sluiten.

Door opening van 26 nieuwe winkels groeide de omzet in Duitsland toch nog 16 procent. In totaal opende Zeeman 48 nieuwe winkels, waardoor de omzet in het eerste halfjaar 6 procent steeg. In België kwamen er dertien Zeeman-zaken bij en in Frankrijk verrezen vier nieuwe winkels. Daarmee ligt het concern met 638 vestigingen op koers. Het moeten er in 2007 duizend zijn.

"Het eerste halfjaar zijn de verkopen altijd wat minder", relativeert financieel directeur Vliegenthart de resultaten. De verwachtingen voor het tweede halfjaar zijn positiever. De zomeropruiming in juli verliep succesvol in heel Europa, meldt Vliegenthart. Ook de verkoop van de najaarscollectie komt op stoom.

Bovendien komt Zeeman volgende week met een nieuwe stijl folders. De traditionele Matroos Koos blijft, meldt Vliegenthart die ontkent dat Zeeman kampt met een imago-probleem. Zeeman verwacht op korte termijn geen verbetering van de Duitse markt. Daarom zal de expansie zich voorlopig richten op België, Frankrijk en Luxemburg. Het resultaat over het hele jaar 2001 komt net onder het niveau van 2000 uit, aldus Zeeman donderdag. Vorig jaar verdiende Zeeman netto 14,3 miljoen euro.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN