Zichtbare merknamen uit de mode
bezig met laden...
Trendwatchers verwachten dat in 2005 de zichtbare aanduiding van merknamen op kleding uit de mode raakt. Als bewijs wordt onder andere de grote populariteit van de Amerikaanse kledingketen American Apparal aangevoerd. Dit bedrijf trekt aandacht door kleding zonder zichtbaar logo te verkopen. Er staan überhaubt geen teksten op de katoenen T-shirts, waarmee het bedrijf bekend geworden is. Een nieuw hotel in South Beach in Florida gaat de concurrentie aan met luxe hotels als Raleigh en Versace aan Ocean Drive, maar dat het hotel tot de Hyatt-keten behoort is nergens zichtbaar. Misschien krijgt Naomi Klein eindelijk gelijk. Met haar boek 'No logo' (2000) ageerde zij tegen de macht van multinationals met hun alomtegenwoordige merken.
Toch lijkt de beginnende onvrede met zichtbare merkaanduiding niet zozeer te worden ingegeven door anti-globaliseringsgevoelens. De consument is niet opeens milieubewust geworden noch stelt ethische eisen aan productieprocessen. Volgens Randall Rothenberg van Booz Allen Hamilton, verlangt de consument wel naar authenticiteit en zet hij zich af tegen de combinatie van reclame en eerlijkheid die in feite onverenigbaar lijkt. Mensen voelen zich gemanipuleerd en gaan grote merken en producenten daardoor wantrouwen. (Bron: Advertising Age)