• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zoektocht geluk creëert 'emotiehandel`

Zoektocht geluk creëert 'emotiehandel`

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Er is tegenwoordig genoeg geld om flink te kunnen consumeren en te genieten. Desondanks blijken veel consumenten zich af te vragen of zij wel gelukkig zijn. De moderne consument ziet in dat leven met alleen geld en genieten vrij leeg is. Zij hechten meer belang aan emoties en willen nu vooral gelukkig zijn. Hier omheen is inmiddels een enorme markt ontstaan, van tijdschriften en tv-programma`s tot goeroes en cursusaanbieders.

Het maandblad Psychologie Magazine is een voorbeeld van de 'emotiehandel'. Het blad groeit jaarlijks met 30% en werd in 2002 uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar. Op tv zijn programma's als Oprah en Dr. Phil ongekend succesvol en in het bedrijfsleven zijn coaches een normaal verschijnsel geworden.

Andere tekenen die erop wijzen dat emotie een steeds belangrijkere rol speelt, zijn de vervanging van het IQ door het EQ en het toenemende aanbod van cursussen voor het verbeteren van het persoonlijk functioneren. Verder is opvallend dat `De emotiemarkt` is verkozen tot Managementboek van het jaar, semi-medische massagepraktijkjes zijn in opkomst, en er komen 'nieuwe kerken` bij, zoals Scientology en Kaballa. (Bron: Management Team)

Koopgedrag