• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zonder varkentje is NafNaf een blijver

Zonder varkentje is NafNaf een blijver

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Hoewel de meeste mensen de jaren tachtig associëren met minirokjes, grote oorbellen, punkkapsels en beenwarmers, herinner ik mij als opgroeiend meisje in die periode vooral de knallende kinderkleding. Op de basisschool was het een voortdurende strijd je klasgenootjes af te troeven met de meest frivole en gekleurde Oilily, Barbara Farber en La Pagayo kleding. En als je groot genoeg was om er in te passen, dan kon je je verheugen op een kledingstuk van het voor volwassenen bedoelde NafNaf.

De vrolijke kleuren, met prints die pijn deden aan je ogen, werden drastisch aan de kant gezet toen in de jaren negentig de strakke yuppenstijl zijn intrede deed. Van de door velen zo geliefde merken was in de loop van de daaropvolgende jaren steeds minder te horen. Alleen Oilily wist zich met zijn uitgesproken signatuur steeds weer aan de markt aan te passen en zag zich gesteund door trouwe fans.

Hoewel we het in Nederland uit het oog verloren zijn, is NafNaf echter ook nog steeds een kledingmerk van formaat. Het label wordt nog altijd in vijftig landen verkocht. In eigen land heeft de onderneming 142 winkels. In de Europese landen Spanje, Portugal, Griekenland, Italië, Groot-Brittannië en België is NafNaf actief via dochtermaatschappijen. De NafNaf Group opereert ook met een franchiseformule.

Snelle expansie

De onderneming van de Parijse broers Gérard en Patrick Pariente groeide na zijn oprichting in 1973 al snel uit tot wereldbekend merk. De roemruchte gewatteerde jas in 1987, het parfum "Touche de NafNaf," dat het label in samenwerking met L'oréal lanceerde in 1991, de honderdste winkel in 1992 en de beursgang in 1993 volgden elkaar in hoog tempo op. In 1994 kocht de NafNaf Group het mannenkledingmerk Chevignon. In 2002 werd ook het label NC Kids aan de onderneming toegevoegd.

Kleurrijk

Terwijl NafNaf in 1998 zijn vijfentwintigjarig bestaan vierde, werd het jubileumjaar ingeluid met grote veranderingen in de uitstraling van het merk. Dat kleurrijke kleding niet meer populair was, had bij NafNaf zijn weerslag op de omzetcijfers. Het merk zag in dat het varkentjeslogo en de bonte, humorvolle uitstraling te kinderachtig waren geworden. Met een nieuw winkelconcept en een ander logo moest de doelgroep van vrouwen tussen 18 en 25 jaar worden aangesproken. Ook het mannenkledingmerk Chevignon kreeg een nieuwe identiteit en werd uitgebreid met de nieuwe dochter "Chevignon Accessories". Na drie jaar herstructurering wist NafNaf langzamerhand zijn klantenkring terug te winnen. Het merk was vastbesloten om ook in het nieuwe millennium een belangrijk stempel te drukken op het modebeeld.

Tegenwoordig heeft NafNaf zijn doelgroep weer aangepast. Het label plaatst zichzelf in het segment van citywear-sportswear voor vrouwen tussen 20 en 35 jaar. Dit zomerseizoen is de NafNaf vrouw mooi, sexy en onafhankelijk. Ze heeft diepgang en hecht veel waarde aan vriendschap. De nieuwe stijl van NafNaf sluit aan bij deze volwassen uitstraling.

Nostalgie

Hoewel het merk nog steeds volwaardig deel uitmaakt van de Europese kledingmarkt, is het in Nederland niet meer nieuw in winkels te koop. Bij het intikken van "NafNaf kleding" op Google komen uitsluitend links naar tweede handskleding en veilingsites tevoorschijn. Het aanbod bestaat daar uit het typische jaren tachtig goed: kleurige stretchjurkjes, bonte leggings, t-shirts met het merk groot op de voorkant geborduurd en gewatteerde jassen.

NafNaf meldt dan ook tegenwoordig vooral activiteit te genereren in Zuid-Europese landen, die samen goed zijn voor de helft van de buitenlandse omzet. Spanje is daarbij de absolute nummer één.

Toch hoeven we niet heel ver te zoeken om ons weer eens in de sferen van vroeger te wanen. In België heeft NafNaf wel eigen winkels. Maar liefst vier filialen zijn er in Brussel te vinden. Verder is NafNaf vertegenwoordigd in Antwerpen, Gent, Luik, Namen, Charleroi en Mons.

Terwijl het label, met zijn nieuwe uitstraling en logo, goed boert in het buitenland, is het in Nederland met stille trom vertrokken. Dat het ooit weer, in andere gedaante, terugkeert, lijkt gezien het succes van het merk niet uitgesloten.

FUvakblad
NafNaf