• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zwangerschapskleding: 2 procent groei wereldwijd per jaar verwacht

Zwangerschapskleding: 2 procent groei wereldwijd per jaar verwacht

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Zwangerschapsmode zit in de lift: tussen 2015 en 2019 wordt er een groei van 2,01 procent per jaar verwacht. De concurrentie zit hem in de kwaliteit, variëteit, comfort, design en kleuren. Dat blijkt uit het onlangs verschenen rapport ‘ Global Maternity Wear Market 2015-2019’, uitgevoerd door Research and Markets.

Volgens het rapport is de toename van het aantal zwangere vrouwen die ook werken de belangrijkste reden voor de groei van de zwangerschapskledingmarkt. Deze demografische veranderingen stimuleren de vraag naar zwangerschapskleding over de hele wereld, met een aanzienlijke piek in landen als India.

Toch zegt dat niet alles; de schommelingen in geboortecijfers zullen naar verwachting een uitdaging vormen voor de groei van de zwangerschapskledingmarkt. Landen als Monaco, Saint-Pierre en Miquelon, Japan en Singapore registreerden lage geboortecijfers in de afgelopen jaren. Monaco had het laagste geboortecijfer in 2014 met 6,72 geboorten per 1000 inwoners. Macro-economische factoren zoals het beschikbare inkomen en het werkloosheidspercentage hebben ook invloed op de markt van zwangerschapskleding.

Zwangerschapskleding: hightech stoffen zijn populair

Een van de grote trends in zwangerschapskleding is het tonen van de lichaamsvormen. Vrouwen die zwanger zijn geven een voorkeur aan kleding die nauw aansluit en hun vormen toont, en de buik niet verbergt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hightech stoffen een grote voorkeur hebben, zoals een top van elastisch materiaal.

“Consumenten vermeiden de ongewenste blootstelling aan chemische stoffen, door te kiezen voor biologische zwangerschapskleding. Fabrikanten komen daarom met initiatieven en leveren producten die gemaakt zijn van duurzame materialen. Boob Design maakt zijn producten bijvoorbeeld van 82 procent biologisch katoen. Enkele andere merken die biologische zwangerschapskleding produceren zijn Maternitique, Figure8 Moederschap, Moeders En Vogue en Bump Covers,” licht een lid van het onderzoeksteam van Research & Markets toe.

Vooral tops die geschikt zijn voor naar het werk of vrije tijd domineerden de zwangerschapskledingmarkt, met een aandeel van 47 procent in 2014. Tops die geschikt zijn als business wear waren erg in trek als gevolg van een stijgend aantal werkende vrouwen die zwanger zijn.

Regio EMEA is goed voor 63 procent marktaandeel wereldwijd

De regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) domineerde in 2014 de zwangerschapskledingmarkt met een aandeel van 63 procent. Het economische herstel is een van de redenen dat steeds meer zwangere vrouwen werken en ook langer blijven doorwerken, tot in gevorderde stadia van hun zwangerschap.

Een andere reden is dat verkopers in de EMEA-regio ook een brede productassortiment hebben dan verwacht, dat ook voor een boost heeft gezorgd tijdens de onderzochte periode.

De belangrijkste merken in zwangerschapskleding wereldwijd zijn volgens het onderzoek Amoralia, Destination Maternity, Envie de Fraises, Isabella Oliver en Mothercare. Andere prominente merken binnen de deze niche zijn Arcadia, JoJo Maman Bébé, Mamas & Papas, The Gap, Triumph Apparel, Ripe Maternity, Thyme Maternity, en Mom & Me.

Volgens het rapport kiest een groot aantal zwangere vrouwen er in toenemende mate voor om te blijven werken in de laatste maanden van hun zwangerschap. Ze zoeken daarbij naar gemakkelijke en comfortabele kleding om tijdens de zwangerschap actief te kunnen blijven. Dit leidt tot een toename van de vraag naar zwangerschapskleding in verschillende maten en stijlen. Zo’n vraag is vooral merkbaar in landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar de meeste vrouwen blijven werken tot in de late stadia van de zwangerschap.


zwangerschapskleding