1 miljoen klanten voor e-tailer Farfetch
bezig met laden...
Een mijlpaal in de geschiedenis van mode e-tailer Farfetch: het Britse platform heeft zijn miljoenste klant bereikt. In ongeveer acht jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste spelers in online luxe e-tail. Dat schrijft Women’s Wear Daily (WWD).
De missie van Farfetch kan als volgt worden samengevat: het online verkopen van items afkomstig van verschillende boetieks over de hele wereld. Het bedrijf verscheept bestellingen naar maar liefst 190 verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, Japan, Australië en alle landen binnen de Europese Unie. In 2008 verkocht het bedrijf dat werd opgericht door de Portugese zakenman José Neves nog items van 25 boetieks uit vijf landen, maar inmiddels omvat het assortiment modestukken, accessoires en cosmetica van 400 retailers die afkomstig zijn uit 38 verschillende landen. Enkele merken uit Farfetch’s assortiment zijn Marni, Lanvin en Givenchy.
Op WWD blikt Neves terug op de afgelopen jaren: “Het is een opwindende rit geweest: van die dag in 2007 toen ik tijdens Paris Fashion Week voor het eerst droomde over het creëren van een mondiaal platform voor de luxe-industrie, tot de lancering in 2008 - tijdens één van de grootste recessies die de wereld ooit heeft gekend, tot aan het mooie bedrijf waar we tot op de dag vandaag hard aan hebben gewerkt.” Het bereiken van de miljoenste klant voelt voor Neves “als een droom en heel ironisch, en tegelijkertijd is het de start van een nog groter avontuur.”
In totaal is maar liefst 305 miljoen dollar (270, 6 miljoen euro) in Farfetch geïnvesteerd door verschillende partijen, waaronder Temasek, Eurazeo en Vitruvian Partners. De waarde van het bedrijf werd vorig jaar geschat op 1 miljard dollar (0,9 miljard euro), met een transactiewaarde van meer dan 500 miljoen dollar (443,5 miljoen euro). Naar verwachting zal de transactiewaarde voor het lopende financiële jaar boven de 800 miljoen dollar (709,7 miljoen euro) uitstijgen.
Beeld: Farfetch Facebook