• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 2014 was een goed jaar voor Perfectly Basics

2014 was een goed jaar voor Perfectly Basics

Door Laurie van Deventer

7 jan. 2015

Retail

De Nederlandse webshop Perfectly Basics opende in 2014 een kantoor in Brussel, aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Haarlem, en is nog lang niet klaar met uitbreiden. "We hebben ons eerste buitenlandse kantoor in Brussel geopend, omdat dat onze tweede grootste markt is. We spelen volledig mee in de Belgische markt en moeten daar ook gewoon belasting betalen. Daarom was het voor ons een logische keuze daar een kantoor te openen," zegt Peter Blaas, mede-eigenaar van Perfectlybasics.nl, aan de telefoon.

"Wij zijn heel blij dat wij het, in een kritisch jaar voor de retailindustrie, goed gedaan hebben. Perfectly Basics boekte in 2014 een omzetgroei van 20 procent, waarmee we ons beste jaar tot nu toe afsluiten,” zegt Blaas. “In 2015 breiden wij ons merkenpakket verder uit met nieuwe luxe merken, zoals Zadig & Voltaire en hippe Amerikaanse labels als Diane von Furstenberg. Ook gaan wij samenwerkingen aan met diverse modeplatforms en andere luxe productgroepen.

Blaas vertelt dat Perfectly Basics zich dit jaar online verder wil uitbreiden. De webshop zal dit jaar waarschijnlijk in meerdere internationale steden kantoren openen. De plannen zijn nog niet concreet. "Ik kan hier nog niet veel over zeggen."

Perfectly Basics gouden zet

Birgit van den Beemt richtte samen met haar echtgenoot Peter Blaas de webshop Perfectly Basics in 2006 op. Van den Beemt voelde na jarenlange ervaring in de mode-industrie aan dat online winkelen een nieuwe opkomende markt was. Blaas nam het ontwerp van de webshop op zich en Matthijs Zonneveld, goede vriend van het stel, beheerde de techniek. Perfectly Basics is een webshop waar voornamelijk basics worden verkocht, vanuit een filosofie dat de beste garderobe bij de juiste basics begint.

Het bleek een gouden zet. Al vanaf de eerste week kreeg de online winkel bestellingen die Van de Beemt voorzag van een handgeschreven factuur en zelf naar het postkantoor bracht. Met de bestellingen wist Perfectly Basics grote namen als Paul & Jo, Calvin Klein, Dior, Repeat, Missoni en See by Chloé te overtuigen van een verkooppunt in een webshop. Later kwam daar Marc by Marc Jacobs bij. Het modehuis was onder de indruk van het merkenpakket van Perfectly Basics. "We hebben heel hard moeten knokken om ervoor te zorgen dat ze bij ons zouden komen. Met goede prestaties hebben we hen weten te overtuigen," zegt de mode-ondernemer in een interview met FashionUnited.nl in 2011.

In 2011 verhuisde Perfectly Basics naar een pand van tweeduizend vierkante meter in Haarlem. Naast een magazijn en hoofdkantoor werd in een pand een viproom gemaakt. Hier kunnen klanten winkelen op afspraak. De viproom moest het zolderkamergevoel van webshoppen weghalen. Perfectly Basics wilde zijn klanten de mogelijkheid bieden om met een hapje en drankje de collectie te kunnen voelen en passen.

De webshop vergrootte in april 2013 haar merkenpakket met namen als Zoe Karssen, Charli London, Belluna, Helmut Lang, T by Alexander Wang, Vanessa Bruno en Joseph. In 2014 zette Perfectly Basics de volgende stap. Het bedrijf startte als eerste Nederlandse webshop met de Zweedse virtuele paskamertool, Virtusize. Met behulp van het systeem kunnen online shoppers de afmetingen van online artikelen met een soortgelijk kledingstuk uit hun kast vergelijken om erachter te komen welke maat ze nodig hebben. Het doel van de nieuwe virtuele paskamertool was de klanttevredenheid verhogen en het aantal retouren reduceren.

Perfectly Basics heeft momenteel 22 werknemers in dienst.