Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

De Nederlandse winkelstraat wordt steeds meer gedomineerd door internationale ketens. Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

De komst van internationale concepten naar Nederland is in de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Dat kwam vooral door de komst en uitbreiding van concepten zoals TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson´s Bay Company. Het aantal winkels van buitenlandse retailers steeg in de periode 2005 tot 2016 met 60 procent.

Het aantal Nederlandse winkels daalde daarbij met 16 procent. Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloer blijkt de internationalisering met 161 procent gegroeid te zijn, dat is meer dan een verdubbeling. Nationale retailers zag het aantal vierkante meters met 20 procent dalen.

Internationalisering in Nederlandse winkelstraten

De Nederlandse retailmarkt staat hoog op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers. In vergelijking met andere locaties in Europa heeft Nederland een sterke combinatie van interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en een goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden, stelt Cushman & Wakefield.

Het rapport toont aan dat internationale toetreders vooral actief zijn in een beperkt aantal branches: kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen. Deze branches zijn tevens het minst vatbaar voor online winkelen. In de branche Kleding en Mode is het aantal vierkante meters winkelvloer van internationale retailers sinds 2010 met circa 150.000 vierkante meter toegenomen, terwijl dit onder Nederlandse retailers is gedaald met ruim 50.000 vierkante meter.

Cushman & Wakefield: “Druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt toe”

Cushman & Wakefield onderzocht 23 grote winkelsteden in Nederland. Uit het onderzoek kwam de internationalisering goed naar voren, maar onderling zijn er nog grote verschillen in de steden. Zo kent Amsterdam de grootste internationalisering met 100.000 vierkante meter aan buitenlandse winkelformules, gevolgd door Den Haag met 55.000 vierkante meter en Rotterdam met 50.000 vierkante meter. In Utrecht, met 49.000 vierkante meter, zag de winkeloppervlakte voor internationale ketens meer dan verdubbelen tussen 2015 en 2016.

“Het speelveld van retail is fors veranderd: meer innovatie, meer internationalisering en meer vernieuwing is het adagium,” meldt de vastgoedadviseur in het rapport. “ (...) Wat voor alle retailers geldt, en dus ook voor bekende Nederlandse household brands is dat vernieuwing en verandering elkaar sneller opvolgen dan ooit.” Door online winkelen is het ‘karakter van winkelsteden voorgoed veranderd’. “In de fysieke winkelomgeving wil de consument van vandaag vooral geïnspireerd worden door snel opeenvolgende collecties van fast fashionretailers en verrast worden door nieuwe en onbekende producten.”

Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

In de toekomst zal de druk op winkelsteden alleen nog maar groter worden, voorspelt Cusman & Wakefield. “Voor internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren,” zegt Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield.

Beeld: FashionUnited, Cushman & Wakefield

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN