(advertentie)
(advertentie)
Aantal personen dat online kocht stijgt met 2 procent in 2016

Online winkelen lijkt nog steeds in de lift te zitten, blijkt uit onderzoek van Eurostat: het onderzoeksbureau van de Europese Unie. Het afgelopen jaar werd door meer dan de helft van de Europese bevolking (55 procent) ten minste één online aankoop gedaan: een stijging van 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat consumenten zo graag online winkelen omdat het de mogelijkheid biedt om op elk moment van de dag iets te kopen. Daarnaast gaven ze aan online een groter productaanbod te vinden dan offline, vonden consumenten het een voordeel dat ze online hun mening konden delen over producten en biedt het internet de mogelijkheid om gemakkelijk prijzen van producten met elkaar te vergelijken.

Wat betreft het type product dat consumenten vooral online aanschaffen, staat (sport)mode op nummer één. 61 procent van de online aankopen viel namelijk in deze categorie. Onder consumenten tussen de 16 en 24 jaar lag dit percentage zelfs nog hoger en kwam uit op 69 procent. Ook reizen (52 procent) en huishoudelijke apparatuur (44 procent) werden vaak via een webwinkel gekocht.

Eurostat doet elk jaar onderzoek naar het online (koop)gedrag in de EU. Voor dit onderzoek werden meer dan 200.000 consumenten tussen de 16 en 74 jaar ondervraagd.

Beeld: Pexels.com