ABN Amro: aantal schoenenwinkels blijft afnemen in 2017
bezig met laden...
De schoenenbranche profiteert nauwelijks van de groeiende economie. Hoewel de economie sinds 2014 weer groeit en de koopkracht aantrekt, geven consumenten steeds minder uit aan schoenen. Dat concludeert ABN Amro in een nieuwe Insight-publicatie.
In 2016 daalde het verkoopvolume met 9 procent bij fysieke winkels, waardoor 193 schoenenwinkels hun deuren moesten sluiten. “Voor 2017 verwachten we een vertraging van de krimp in verkoopvolume. De branche staat niettemin voor prangende uitdagingen. Door de forse concurrentie daalden de winstmarges vorig jaar opnieuw, en wij voorzien dat het aantal schoenenwinkels in 2017 verder afneemt,” schrijft Sonny Duijn, sectoreconoom Leisure-Retail bij ABN Amro.
De bestedingen aan schoenen dalen al vijf jaar op een rij. In diezelfde periode sloten 762 schoenenwinkels hun deuren, voornamelijk in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. In het afgelopen jaar daalde de uitgaven aan schoenen met 3,4 procent volgens het CBS. De winstmarges dalen in 2016 opnieuw als gevolg van grote concurrentie, stelt ABN Amro. Grotere spelers hebben daar relatief minder last en kunnen snel vernieuwen. Dat geldt niet voor kleinere spelers, die amper winstmarges behalen en door lage kasstromen nauwelijks kunnen investeren.
De online bestedingen stijgen overigens wel, met 44 procent in 2016. De online propositie en vergrijzing noemt ABN Amro als de belangrijkste uitdagingen, vooral kleinere partijen hebben hiermee te maken. Voor 2017 en 2018 verwacht ABN Amro een toename van uitgaven aan schoenen via internet. “Binnen de branche en de sector is vooral de combinatie van offline en online kansrijk, om tot een omnichannel-strategie te komen,” tipt ABN Amro. En wie niet online wil verkopen, kan zijn website inzetten als oriëntatiemiddel. Het analyseren van de vergrijzende doelgroep is ook een belangrijk aandachtspunt.
Wat kunnen schoenenretailers doen om het hoofd boven water te houden? ABN Amro: “In het gebruik van ‘pasvormen’, een uitbreiding van het businessmodel en data-analyse is een wereld te winnen. Daar liggen de kansen voor ondernemers in deze branche. Service en expertise gaan het verschil maken.” Kleine retailers kunnen verder excelleren met ‘schoenen op maat’ en een optimale service, bijvoorbeeld door het toevoegen van schoenreparaties en poetsbeurten. Investeren in goed personeel met expertise is essentieel, benadrukt de bank. En net als bij andere retailers is ook data-analyse een goede manier om meer inzicht te krijgen, zegt ABN Amro. “Klantenkaarten kunnen ook meer inzicht geven over de samenstelling van de klantenbase, en waar de kansen voor de winkelier liggen.”
Beeld: Pexels