In december maken winkeliers een hogere omzet dan in de meeste andere maanden van het jaar. Dat maakt de maand de meest cruciale maand voor de detailhandel, schrijft Sonny Duijn, sectoreconoom Retail en Leisure bij ABN Amro in de Stand van de Retail. Wat kunnen winkeliers van deze maand verwachten nu het vertrouwen van de consument iets is gedaald?

Winkeliers maken volgens ABN Amro in de laatste maand van het jaar ongeveer een vijfde meer omzet dan in een gemiddelde andere maand in het jaar. Sommige branches zijn volgens de bank zelfs afhankelijk van die ‘decemberbonus’ en houden daar bij de inkoop ook rekening mee, denk aan speelgoed- en electronicawinkels.

Non-food winkeliers verkochten in de afgelopen jaren in de maand december gemiddeld 22 procent meer dan in een gemiddelde andere maand in het jaar, schrijft ABN Amro. Bij voedingspeciaalzaken is deze ‘decemberbonus’ in de afgelopen jaren gemiddeld zelfs 42 procent. De decemberbonus voor winkels in kleding wordt geschat op 18 procent.

In december een vijfde meer omzet dan in een gemiddelde andere maand in het jaar

Per saldo is de online retail de sterkste omzetstijger (+18 procent) binnen de sector. De online retail zal in december ongeveer 36 procent meer omzet maken dan in een gemiddelde andere maand van het jaar. ABN AMRO benadrukt dat er wat transport betreft er voor de categorie wel een uitdaging ligt: pakketvervoerders zitten aan het eind van het jaar aan het maximum van hun capaciteit (zowel in materiaal als in personeel), waardoor logistieke knelpunten ontstaan. Vorig jaar werden volgens Duijn bijna 447.000 pakketten bestemd voor de feestdagen te laat bezorgd en de vraag is sindsdien alleen maar toegenomen. Verdergaande automatisering, nieuwe bezorgingsmethoden en het beperken van retouren zouden kunnen bijdragen aan het oplossing van dit probleem.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN