• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Action is de Beste Winkelketen van Nederland

Action is de Beste Winkelketen van Nederland

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Action heeft voor de derde keer de prijs ‘Beste Winkelketen van Nederland 2016 - 2017’ in de wacht gesleept. De prijs werd uitgereikt tijdens het ABN Amro Retailer of the Year Gala. Moderetailers als Jac Hensen en Hunkemöller vielen ook in de prijzen.

“Het was een spannende avond met zo’n ontlading. We dachten, ‘drie keer winnen, dat kan toch niet’,” vertelt Yvette Moll, director corporate communications bij Action, aan FashionUnited. ”Als je drie keer wint, geeft dat aan dat de formule van Action heel erg gewaardeerd wordt en dat je al drie jaar de klant op een goede manier bedient. De klant geeft hiermee een compliment aan Action en dat is heel fijn voor de medewerkers.” Het afwisselende assortiment met lage prijzen blijft een succesfactor. “Discipline en een simpele formule; dat werkt,” aldus Moll. “De winkels draaien goed, ook in het buitenland worden er steeds meer filialen geopend.”

Mannenmodeketen Jac Hensen ontving de Cross Channel Award 2016 - 2017 en versloeg maar liefst 34 genomineerden. Het is de eerste keer dat het 40-jarig familiebedrijf, die 12 winkels en een webwinkel heeft, meedeed aan de awards. “We zijn heel trots op deze prijs. Ons jarenlange harde werken betaalt nu uit,” vertelt eigenaar Robin Hensen trots aan FashionUnited. “Het is geweldig om te winnen van zulke grote retailers.” Het succes verklaart hij door de combinatie tussen de webshop en de fysieke winkels. “Onze webwinkel is zo succesvol, omdat we veel energie hebben gestoken in de wisselwerking tussen online en offline. Dat maakt ons onderscheidend.” De slogan ‘Weten dat het goed zit’ wordt hoog in het vaandel gehouden, vertelt de eigenaar. “De medewerkers van de klantenservice zijn geen helpdeskmedewerkers, maar mensen die zelf ook ervaring hebben in de winkels en weten waar ze het over hebben. Dat verwachten de klanten ook. Herenmode is een vak.”

Het managementteam van Hunkemöller werd tevens uitgeroepen tot het Beste Retail Managementteam 2016 - 2017. “Ik ben ontzettend trots op deze prijs. De afgelopen jaren zijn er veel wijzigingen binnen Hunkemöller geweest en dit is een bekroning op ons team,” vertelt global marketing & communications director van Hunkemöller Alexandra Legro aan FashionUnited. Vorig jaar was Hunkemöller ook genomineerd voor de prijs, maar toen ging de lingerieketen met lege handen naar huis. Dat was ‘best wel jammer’, geeft ze toe, en des te leuker dat ze de prijs nu wel hebben gewonnen. Het succes van het team verklaart Legro door de ‘korte lijntjes’ binnen het team, onder leiding van CEO Philip Mountford. “We stemmen alles op elkaar en we weten precies waar we heen willen. Dat kunnen we op een hele goede manier doorvertalen ‘naar beneden’ in het bedrijf.” Ze vervolgt: “De moderetail is snel en dynamisch en dat zijn wij ook. Dat werkt.” Ze benadrukt dat het succes van het team ook te danken is aan alle andere medewerkers binnen het bedrijf. “Alle mensen die we aannemen maken het mooi. Iedereen die hier werkt draagt een steentje bij.” Kledingketen Zeeman stond ook in de Top 5 van genomineerden.

De CEO van Bol.com, Daniel Ropers werd beloond met de vakprijs Beste Retail Executive 2016 - 2017. In de volledige top 5 van genomineerden stonden ook Olcay Gulsen van ST. Studio en Philip Mountford van Hunkemöller. De Webshop Award Nederland werd gewonnen door 123inkt.

Vakprijzen voor Hunkemöller en Bol.com

In de afgelopen zes maanden beoordeelden ruim 400.000 consumenten hun favoriete retailers voor de publieksprijzen ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland en ABN Amro Webshop Awards Nederland. De categoriewinnaars zijn medio september al bekendgemaakt.

Deze winnaars maakten kans op de overall titel door stemmen van de consument binnen te halen. In de ogen van een grote meerderheid van de consumenten verdient Action de titel Beste Winkelketen van Nederland 2016 - 2017

De vakprijzen Retail Executive en Retail Managementteam zijn vastgesteld nadat vakgenoten (retailers) in een eerste stemronde waarin zij genomineerden konden doorgeven. Op basis hiervan is een ‘Top 10 Retail Executives’ en een ‘Top 10 Retail Managementteams’ samengesteld. Na een tweede ronde blijft er voor beide vakprijzen een Top 5 over, op wie gestemd kon worden tijdens het gala. In totaal hebben ruim 1500 vakgenoten gestemd.

Beeld: Q&A Research & Consultancy

Action
Beste Winkelketen
Hunkemoller
Jac Hensen