Allereerste Sandro flagshipstore zet het merk op de kaart
bezig met laden...
De P.C. Hooftstraat is weer een pareltje rijker. Na shop in shops in De Bijenkorf in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam en winkels in Europese hoofdsteden als Parijs, Londen en Brussel, was het voor Frans modelabel Sandro wel eens tijd voor een eigen winkel in Nederland. Afgelopen juli openden de deuren van de allereerste Nederlandse Sandro flagshipstore in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat al. FashionUnited bezocht de officiële opening op maandagavond.
Het drie verdiepingen tellende pand van Sandro heeft een winkeloppervlak van 155 vierkante meter en ligt aan de rustige kant van de P.C. Hooftstraat, tussen de Hobbemastraat en de Stadhouderskade. Het filiaal is niet groot, maar wel ruimtelijk ingedeeld met veel zwart-witcontrasten. Verdiepingen worden gescheiden door houten trappen met zwarte balustrades. Boven de mannencollectie, beneden die voor de vrouwen. Op de begane grond, de kleinste verdieping van de drie, is alleen een witte toonbank. Naast de modecollecties, zijn in de winkel ook accessoires van Sandro verkrijgbaar.
Sandro Amsterdam: “Een manier om het merk bekend te maken”
“Sandro werd al drie jaar verkocht bij De Bijenkorf, maar daar is niet het hele assortiment verkrijgbaar,” vertelt Franz Olivier, store manager van Sandro Amsterdam, aan FashionUnited. “We merkten dat het merk erg populair is in Nederland, dus het werd wel eens tijd voor een eigen winkel. En die winkel werd maandagavond groots gevierd met hapjes, drankjes en muziek. Naar eigen zeggen is Olivier erg tevreden over het eindresultaat. “De opening stond al bijna twee jaar op de planning. Het heeft lang geduurd, maar ik ben erg blij met de inrichting. Het is heel ruimtelijk en dat past goed bij het merk.”
De openingsavond moet volgens Olivier voor meer bekendheid voor Sandro zorgen. “We zitten in het rustige gedeelte van de P.C. Hooftstraat. Mensen in Nederland kennen het merk eigenlijk nog niet zo goed, juist omdat we alleen bij De Bijenkorf werden verkocht. In de P.C. komen vooral de mensen die Sandro toch al kennen, maar we willen die grens verleggen. Daarom laten we vanavond onze aanwezigheid zien,” legt hij uit. De nieuwe winkel wordt tijdens de opening gevuld door genodigden, bekende Nederlanders en bloggers, die social media als Instagram en Facebook inzetten om Sandro in de spotlight te zetten.
Het gaat Sandro voor de wind
De eerste Nederlandse winkel van Sandro is inmiddels vier maanden open. “Het loopt tot nu toe heel goed, we zien het publiek groeien,” zegt Olivier. Volgens hem is het niet gek dat Sandro deze stap heeft gezet. “Het gaat al lange tijd goed met het merk. Dat zien we terug in alle landen waar Sandro wordt verkocht,” vertelt hij. Sandro is onder andere verkrijgbaar in Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en ook in België had het label al vijf eigen winkels.
Sandro werd in 1989 in Frankrijk opgericht door Evelyne Chétrite. Het merk staat vooral bekend om haar vrouwelijke jurken en vormt samen met zusterlabel Maje en Claudie Pierlot de Franse SMCP Group. In 2004 ging de allereerste winkel van het merk open in eigen land, waar het nu wordt verkocht in bijna honderd eigen winkels en shop in shops bij warenhuizen Printemps, Galeries Lafayette en Bon Marche. Sandro is sinds drie jaar verkrijgbaar in Nederland: in 2012 werd het merk samen met Maje geïntroduceerd in De Bijenkorf. In 2010 namen investeringsmaatschappijen L Capital, het private-equitybedrijf van luxeconcern LVMH, en Florac een meerderheidsbelang in de SMCP Group. Sinds april 2013 is het bedrijf in handen het Amerikaanse KKR. In 2014 boekte de groep een totale omzet van 509 miljoen euro, ten opzichte van 422 miljoen euro in het jaar daarvoor. In de eerste zes maanden van dit boekjaar, zag SMCP een omzetstijging van 32 procent.