E-tailer Amazon ligt onder vuur vanwege het vernietigen van retouren en onverkochte artikelen. In de Duitse magazijnen van het Amerikaanse bedrijf worden volgens nieuwssited ZDF en Wirtschaftswoche op grote schaal goederen vernietigd. Het zou gaan om koelkasten, wasmachines, vaatwassers, mobiele telefoons, tabletten, matrassen en meubels. Of er ook kleding wordt vernietigd, is niet bekend.

Volgens persbureau DPA hebben verschillende medewerkers hun kritiek geuit over deze gang van zaken. Het Duitse ministerie van Milieu noemt het 'een enorm schandaal' en eist dat Amazon de kwestie verder opheldert. Staatssecretaris Jochen Flasbarth volgens de berichtgeving: "Zo'n benadering past gewoon niet in deze tijd. Ik ben ervan overtuigd dat veel consumenten geschokt zijn door dergelijk gedrag en het niet zullen accepteren."

Amazon heeft niet direct op deze vraag gereageerd, maar zegt volgens DPA “elke dag te werken aan het verbeteren van de processen om zo weinig mogelijk producten af te danken'. Als producten niet kunnen worden verkocht, doorverkocht of gedoneerd, werken we samen met kopers van restanten die deze goederen via andere kanalen doorverkopen."

Het hoge aantal retouren is over het algemeen een probleem voor online retailers, omdat veel klanten de goederen beschadigd of met gebruikssporen retourneren. De universiteit van Bamberg schatte het aantal door klanten in Duitsland geretourneerde zendingen in 2012 op 250 miljoen. Sindsdien is de online handel enorm toegenomen.

Ook het probleem van kledingafval in de modeindustrie kreeg vorig jaar oktober de nodige aandacht toen grote modebedrijven H&M en Bestseller werden beschuldigd van het verbranden van tonnen aan ongewenste, maar toch bruikbare kledingstukken. Hoewel H&M deze uitspraken ontkende door te verklaren dat het alleen kleding verbrandt die niet voldoet aan de veiligheidsvoorschriften en Bestseller verklaarde dat het alleen onbruikbare items verbrandt, werpt het idee dat high street modemerken mogelijk waardevolle stoffen verbranden licht op één van de belangrijkste problemen die momenteel gaande zijn in de modeindustrie.