Amsterdam is de beste winkelstad in Benelux
bezig met laden...
Amsterdam is de aantrekkelijkste winkelstad in de Benelux, gevolgd door Brussel, Antwerpen, Luxemburg en Rotterdam. Dat blijkt uit het rapport Destination Retail Benelux 2016 van vastgoeddienstverlener JJL.
In Amsterdam zijn zeker 78 procent van 200 geselecteerde internationale merken te vinden. Daarmee is Amsterdam de meest aantrekkelijke winkelstad van de hele Benelux. Brussel staat op de tweede plaats met een dekking van 71 procent van die merken, gevolgd door Antwerpen met 68 procent.
“De hoofdstad van Nederland biedt veel internationale allure waardoor nationale en internationale retailers, zoals Rituals, Ted Baker, Primark en Hudson’s Bay Company, zich hier willen vestigen. De stad profiteert van een groot aantal toeristen, waar zowel het mainstream als luxe segment van profiteert. Dit zorgt ervoor dat de tophuren hier nog steeds stijgen,” concludeert JJL in het rapport.
In Europa staat Amsterdam op de elfde plaats van meest aantrekkelijke winkelstad. De Belgische steden Brussel en Antwerpen halen een twaalfde en twintigste plaats. Op de eerste plaats staat Londen, volgens JJL's onderzoek Destination Europe 2015.
Amsterdam en Brussel bovenaan ranglijst Beste winkelsteden Benelux
De vastgoeddienstverlener ziet verschillende trends in het retaillandschap in de Benelux. “In de gehele Benelux is te zien dat de combinatie tussen ‘fysiek’ en ‘online’ winkelen een grote impact heeft op het winkellandschap. Door deze trend passen retailers hun strategie aan en worden zogenaamde ‘phygital’ winkels, waarin online en fysiek naadloos op elkaar aansluit, steeds belangrijker,” aldus JJL. Als voorbeeld gelden Amazon en Coolblue, die naast hun webwinkels ook fysieke winkels openen, en de uitbreidingen van JD Sports, Topshop en TK Maxx.
Ook het luxe segment ontwikkelt zich steeds verder en ook in dit segment is de invloed van online winkelen voelbaar. JJL: “Het aantal luxury flagshipstores dat de afgelopen 24 maanden is geopend reflecteert het welzijn van het luxe segment in de Benelux, denk hierbij aan Natan op de P.C. Hooftstraat en Dolce & Gabbana en Fabiana Filippi welke beide een flagshipstore gaan openen in Brussel.” Ook zien de onderzoekers een groei in flagshipstores bij grote bekende merken zoals H&M en Zara, die hun flagshipstores steeds meer uitbreiden in A1 winkelgebieden.
Chris van Kaam, head of retail bij JLL Nederland legt uit: “Al enkele jaren zien we in het Nederlandse winkellandschap dat slechts een relatief klein deel van de winkelsteden een positieve huurprijsontwikkeling toont. Echter, binnen het luxe en mainstream segment, dat in steeds grotere mate het A1 winkelgebied in de grote steden opzoekt, zal de al lage leegstand naar verwachting verder dalen en zullen de huurprijzen in deze segmenten juist stijgen. Toch weerhoudt dit retailers er niet van om zich te vestigen op A1 winkellocaties, omdat juist de fysieke winkel op de juiste locatie succesvol is.”
De Benelux is een belangrijk winkelgebied voor retailers, die het zien als een belangrijke stap voor expansie. Dat komt vooral door de centrale ligging tussen primaire markten als Londen, Parijs en Berlijn. De aantrekkingskracht wordt vooral gevoed door de ‘mature markten’, stedelijke bevolkingsgroei en de groei van e-commerce, waardoor retailers hun winkelnetwerken optimaliseren’.
JLL’s Destination Retail Benelux 2016 keek naar de aanwezigheid van 200 nationale- en internationale retailers in de 13 belangrijke steden in de Benelux. Daarbij werd er getoetst op de groeipotentie van de steden, de kansen en obstakels in de markt en keek het onderzoek naar de vitaliteit en aantrekkelijkheid van de steden.
Beeld: FashionUnited