Amsterdamse modewinkels gebruiken klantendata niet optimaal

Modewinkels in Amsterdam zouden veel meer kunnen doen met de data die ze over hun klanten verzamelen. Nu benutten de modewinkels in de hoofdstad de kansen om klanten te werven en te vinden onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 156 modewinkels en 500 consumenten. Mede door de opkomst van online winkelen hebben modewinkels het zwaar. “Uit ons onderzoek blijkt dat winkels meer data over hun klanten zouden kunnen verzamelen om vervolgens ook meer met deze data te kunnen doen. Bijna driekwart van de onderzochte winkels (73 procent) verzamelt wel gegevens over hun klanten, maar lang niet iedereen gebruikt deze data optimaal,” zegt HvA-onderzoeker Anne Moes. “Zo blijkt bijvoorbeeld dat nog niet eens 18 procent van de retailers de data gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Ook wordt er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van nieuwe technologische mogelijkheden of de groeiende bereidheid van consumenten om data te delen.”

Opvallend is dat de klanten slechts ‘neutraal’ of ‘licht negatief’ staan tegenover het verzamelen van adresgegevens door retailers. Moes: “Als klanten een korting krijgen in ruil voor data wordt de houding positiever. Bij een korting van 50 procent scoren de klanten gemiddeld zelfs bijna een 4 op een vijfpuntschaal, waarbij 5 voor heel positief staat.” Klanten zijn dan niet alleen bereid adresgegevens te delen, maar willen dan ook hun demografische gegevens afstaan. Klantdata lijken dus zeker te koop.

Hoe kunnen retailers hun marketing wel slim aanpakken? Verzamel op een moderne manier data, stellen de onderzoekers. Daarnaast kan data veel persoonlijker worden gebruikt, en zijn klanten meer bereid om informatie te delen als ze beloond worden.

Beeld: FashionUnited