• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Are you Swedish? lanceert Cool Department Store

Are you Swedish? lanceert Cool Department Store

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Sinds acht jaar runt Hanneke de Boer ‘Are You Swedish?’, het sales, pr en consultancy agentschap met Zweedse labels als Dagmar, Carla Cederlund, Void en Swedish Hasbeens. In 2014 lanceerde ze al een b2b webshop, waar collecties, pre-orders en persbeeld online te vinden zijn. Maar stil zit de oprichtster niet; dit najaar komt ze met de ‘Are You Swedish? Cool Department Store’, een speciale b2c webstore, voor consumenten dus. FashionUnited sprak met Hanneke de Boer over de nieuwe plannen en haar agentschap.

Je gaat een b2c store oprichten. Wat kan je er over vertellen?

“In het najaar wordt de Are You Swedish? Cool Department Store gelanceerd. Deze winkel is speciaal ingericht op jonge ondernemers die op zoek zijn naar coole spullen.”

Wanneer gaat de b2c store live?

“We gaan 24 oktober lanceren. De webshop zal ook een week offline te vinden zijn, in Spaces in Amsterdam. Daar zitten ook de consumenten die wij willen aanspreken. We besteden nu heel veel aandacht aan het zoeken naar onze klanten en straks komt er een campagne. We gaan in de b2c store ook samenwerken met hele coole start-ups; we zijn er voor de moderne ondernemer.”

Hoe kwam je op het idee?

“Ik was me aan het verdiepen in webshops en ik kwam erachter dat er geen webwinkel is voor coole entrepreneurs. We gaan niet alleen maar mode verkopen, maar vooral de benodigdheden van de ondernemer: sleep, time, money, office en inspiration zijn de peilers. Daarachter komen producten en services. Dat laatste is ook nieuw voor een webshop.”

Wat voor services zijn dat?

“Bijvoorbeeld iemand die de conversies en SEO kan verbeteren op je site. Dan kan je bijvoorbeeld een 10-uren kaart bij ons kopen. In het Westerpark gaat bijvoorbeeld binnenkort een yogacursus van start, dan kan je bij ons een 10-rittenkaart kopen. We denken echt vanuit de ondernemer.”

En wat voor producten?

“Je hebt hele fijne oplaadkoordjes, Le Cord, die gaan we als eerste in Nederland verkopen. Maar denk ook aan mooie whiskey glazen of mooie slaapmaskertjes voor als je gaat reizen. Tevens is er straks een speciale co-lab collection van Happy Socks bij ons vinden.” Vervolgt: “Straks kan je bij ons ook hele goeie koffie van Henry’s Coffee kopen. Dan bestel je gewoon zes pakken koffie voor je zaak. We gaan met Tring Tring samenwerken, waardoor je binnen twee uur je bestelling in Amsterdam in huis kan hebben.”

Hoever ben je al met de b2c store?

“Het staat al achter de schermen. Ik werk met een developer en een marketeer. Zelf doe ik de content voor social media. Verder komt er een Zweeds meisje die ons komt helpen. Verder werken we samen met een partij die de verrijkingen van de productbeschrijvingen doet. We hebben een goede club mensen bij elkaar. Ik ben wel over alles aan het lezen, want ik wil alles begrijpen en zoveel mogelijk zelf doen.” Lacht: “Ik voel me wel een beginnende retailer. Niet lullen maar poetsen!”

Jullie hebben ook een b2b store…

“In onze wholesale denken we al heel online; veel merken hebben al b2b, maar wij hebben als agent ook een online b2b. In onze online showroom kunnen ze alles bestellen, de hele collectie. Klanten kijken alvast even voor ze langskomen, of kunnen ondanks tijdgebrek toch orders plaatsen.” Vervolgt: “Met b2b kunnen we er nu een paar merken bij nemen. Sommige merken gaan heel hard, maar dankzij de b2b store neemt dat niet de halve showroom in beslag. Vanaf 1 september komt onder meer label Wreckless -met te gekke jeans- bij ons in het portfolio. Die gaan we voornamelijk via de b2b shop verkopen, maar ze willen ook in de b2c webshop.”

Hoe lang heb je de b2b store al?

“Twee jaar geleden heb ik mijn b2b gelanceerd. We blijven altijd ontwikkelen. Ik heb een lange adem met merken; je bouwt iets op samen. We hebben nu zeven merken en ons eigen merk, The Are you Swedish? Sophisticated Luxury Collection (AYS?SLC). Met de Cool Department Store gaan we ons eigen merk ook opnieuw leven in blazen.”

Wat is typerend voor jouw manier van werken wat betreft de Are you Swedish? Cool Department Store?

“Mijn motto: waar je op focust, dat groeit. Ik werk met veel inkopers, maar wel op een andere manier. Ik koop geen collecties in. Wel losse producten, en als ik het leuk vind koop ik daarna meteen groter in.” Legt uit: “ De vorm van inkopen is veranderd. Mensen moeten in het seizoen gaan kijken naar wat ze moeten orderen. En dan moet je goeie merken kunnen inkopen.”

Wat is de kracht van Are You Swedish?

“Bij mij konden veel winkels al klein beginnen met inkopen, sommige klanten zijn nu al heel groot. Die heb ik de kans geboden om in te stappen. In het seizoen zijn we altijd beschikbaar voor de winkels. Als het niet loopt, kijken we of we het kunnen omruilen, zodat je geen ‘dode voorraad’ hebt.” Legt uit: “Zweden loopt voor op alles, daar zien ze allang dat merken flexibel moeten zijn. Dat zien wij ook al acht jaar lang. Ik denk dat het hele inkoopsysteem op de kop gaat eerlijk gezegd. De retailer kan nu geen kant op als hij teveel heeft ingekocht.”

Hoe is Are You Swedish begonnen?

“Ik was advocaat en had ook nog veel hobby’s: nieuwsvoorlezer bij de radio en piano spelen. Op een gegeven moment begon ik Zweeds te leren nadat ik de film ‘As it is in Heaven’ gezien. De volgende dag heb ik een cursus met cd’s gekocht en ben ik dat in de auto gaan luisteren. Op internet keek ik naar Zweeds design en toen kwam ik het label Dagmar tegen. Die had zulke gave vesten, en van dat Zweedse design mijn hart echt sneller kloppen. De Zweedse lifestyle, daar wilde ik iets mee. Ik ben zelf een actief iemand, maar ik had nog nooit een eigen bedrijf gestart, dus toen ben ik hengeltjes gaan uitgooien. Ik heb met de Zweedse Kamer van Koophandel, Dagmar en een aantal andere labels contact gelegd. Zo is het balletje gaan rollen. Uiteindelijk heb ik mijn baan opgezegd en ben ik als zelfstandig ondernemer begonnen.”

Hoe was dat in het begin?

“Ik begon met niks; met langs de winkels gaan en al snel stuurde ik ook mailtjes naar modebladen en kranten. Dat vonden mensen ook heel leuk. Toen heb ik het business model iets uitgebreid en heb ik er ook maar PR bij gepakt. Vanaf dat moment deed ik sales én PR.” Vult aan: “Ik heb het geluk gehad dat ik altijd fantastische mensen ben tegen gekomen. Als je er voor open staat, helpt iedereen je wel een beetje mee. Ik ben mijn oud-werkgevers heel dankbaar dat ik nog een tijdje mocht freelancen. En je leert heel veel in het begin.”

Waar sta je over vijf jaar met Are You Swedish?

“Ik wil de Net-a-Porter voor de groothandel zijn. Bij ons kan je fantastisch inkopen, maar ook terecht voor advies. Online is interessant, maar je wilt kopen bij een betrouwbaar iemand. Het blijft altijd menselijk. Are You Swedish? staat ook bekend als betrouwbaar, mensen kennen mij natuurlijk. We zijn eerlijk, snel en staat altijd klaar. Vanuit die basis wil ik ook online groeien.”

En welke toekomstambities heb je met de Are You Swedish? Cool Department Store?

“Over een jaar wil ik de one-click-shop voor de entrepreneur in Amsterdam zijn, met winst. De Are You Swedish? Cool Department Store wordt misschien wel ooit een fysieke winkel. Misschien in de Houthavens, waar je ook kan werken, of met een Netflix-bioscoop met Scandinavische series. Op een gave plek, buiten de stad. De Cool Department Store is echt iets vernieuwends. Verder zouden we in de toekomst met de webshop ook een meer internationale focus willen aanbrengen. Bijvoorbeeld op San Francisco."

Beeld: Are You Swedish?

Are you Swedish
Womenswearcatwalkseason