• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • BALR. opent eerste winkel aan de Kalverstraat

BALR. opent eerste winkel aan de Kalverstraat

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

BALR., het kledinglabel van voetballers Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia, zet de stap naar retail. In november wordt de eerste winkel geopend aan de Kalverstraat 147 in Amsterdam. Dat heeft Demy de Zeeuw aan FashionUnited laten weten.

De winkel opent op 1 november. “We wilden een pop-up store plannen, en ineens zaten we aan een contract van twee jaar vast,” lacht de Zeeuw. “Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar zoiets kan je niet laten schieten. Dus toen dachten we ‘laten we het maar gewoon doen’. De locatie is perfect en de verhuurder was heel makkelijk.”

Het pand heeft vijf verdiepingen, waarvan de begane grond en eerste verdieping de winkel worden. “Op de tweede verdieping komt een VIP-gedeelte voor belangrijke klanten en relaties. Daarboven komt de opslag.” Zit de doelgroep ook in de Kalverstraat? “Dat denk ik wel. Er is continue inloop, en dat is belangrijk. Je kan wel in een heel hippe winkel ergens achteraf zitten, maar dan komt er ook niemand binnen. De Kalverstraat is voor ons de perfecte plek,” aldus De Zeeuw.

Hij denkt al na over een tweede winkel, maar die komt ‘sowieso niet in Nederland’. “Ik denk Londen. Daar heb je de hele lifestyle; voetbalclubs, dancescene, mooie en rijke mensen, mooie auto’s, goede restaurants en hotels. Dat past goed bij ons merk.”

Eerste winkel voor BALR. in Amsterdam

De eerste winkel is een nieuwe stap voor het label. “We krijgen veel vragen voor groothandel, maar we willen alles in eigen beheer houden. Shop-in-shops of eigen winkels,” vertelt De Zeeuw. Sinds de oprichting in 2014 gaat het hard met het label, dat alles te maken heeft met een luxe lifestyle en de voetbalwereld. Veel social influencers, DJ’s en andere beroemdheden dragen items van BALR. De Zeeuw: “We hebben inmiddels 50 man personeel en groeien hard. Begin dit jaar hebben we ons kantoor en magazijn van 3.000 vierkante meter in Alkmaar in gebruik genomen maar dat is nu al bijna te klein. We moeten snel weer gaan verhuizen.”

De orders worden wereldwijd verstuurd; 50 procent in Nederland en 50 procent gaat naar het buitenland. “Veel uit de Verenigde Staten en Duitsland. Wij beginnen pas en hebben nog een lange weg te gaan,” vertelt hij. ” Over de omzet praat hij niet, behalve ‘dat het goed gaat en dat ze maandelijks groeien’. “We doen alles met eigen middelen en dat is heel belangrijk. Je cashflow moet goed lopen en dat is ook het moeilijkste van het bedrijf. Je moet kunnen inkopen en dan moet je ook ineens investeren in de winkel. Maar we hebben niks te klagen.”

BALR. wil luxe lifestylemerk worden

Het succes verklaart De Zeeuw door zijn team. “Alles valt of staat met een goed team. We zijn soms 24 uur per dag bezig met het team. Alles wat je doet moet je goed doen.” Er wordt tot ‘s avonds laat gesproken, gebeld en geappt over nieuwe plannen. “Bijvoorbeeld de verpakking, daar is veel zorg aan besteed en klopt tot in de details. Je wilt dat iets een cadeautje is als je iets thuis bezorgd krijgt.” Hij verwijst naar de verpakking van Apple. “Die gooi je ook niet weg. Dat wilden wij ook met onze verpakking.”

”Verder moet je goed weten wat je doelgroep wil,” stelt hij. “We hebben twee lijnen: dure lijn met bijvoorbeeld de dj-tas die we in samenwerking met DJ Hardwell hebben gemaakt en de sweaters. Daartegenover staan de goedkopere producten, zoals T-shirts en telefoonhoesjes.” Hij verwacht dat de net gelanceerde dj-tas met dj Hardwell, die toepasselijk werd onthuld tijdens Amsterdam Dance Event, voor veel aandacht en vraag gaat zorgen.”

Als het aan de voormalig voetballer ligt, wordt BALR. een groot lifestyle merk. “Alles is BALR. Ik heb een boot gekocht, die is ‘BALR. branded’, net als mijn auto,” illustreert hij. De Zeeuw heeft nog veel meer plannen met zijn bedrijf. “We gaan een samenwerking doen met Samsung en in november komt ook ons eerste magazine uit. We zijn ook nog bezig met een scooter, een fiets en een horloge. Ons doel: waar je ook heen gaat, eigenlijk moet je altijd iets bij je kunnen hebben van BALR.”

Beeld: BALR., FashionUnited

BALR.