• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Bestseller: 10 jaar in Nederland

Bestseller: 10 jaar in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Bestseller neemt jaarlijks 16 trainees aan uit Azië, het Midden Oosten, Canada en Europa en biedt hun een tweejarige opleiding binnen het bedrijf. Op 1 oktober 1995 werd Bestseller Wholesale Benelux opgericht en die datum markeert de entree van de Deense kledingketen in ons land.

In 2005 viert het bedrijf dan ook dat het 10 jaar in Nederland actief is én dat voor het eind van het jaar hier de deuren van de 200e winkel open gaan.

Bovendien valt het 10-jarig bestaan in Nederland samen met de 30e verjaardag van het moederconcern, dat in 1975 in Ringkøbing werd opgericht.

Nu heeft het bedrijf zijn hoofdkantoor in het bekende plaatsje Brande. Het bieden van een goede prijs/ kwaliteitverhouding en "meer verkopen tegen lagere prijzen" waren vanaf het begin de belangrijkste uitgangspunten van het bedrijf. Bestseller verkoopt zijn kleding en accessoires inmiddels wereldwijd, van Europa tot het Midden Oosten en van China tot Canada. Het concern heeft ongeveer 1800 winkels in 30 landen, ruim 12.000 verkooppunten en boekte in 2004 een omzet van DKK 5,5 miljard (79 miljoen euro). Een indrukwekkend resultaat, maar volgens de onderneming zijn goede cijfers niet het hoogste doel. "Wij willen voor alles een bedrijf zijn dat zich op mensen concentreert en hun ontwikkeling prioriteit geeft boven zakelijke belangen." Toen FashionUnited in februari van dit jaar sprak met de ontwerpster van het nieuwste Bestseller-merk Mama-licious, kwam dat ook naar voren. "Bestseller is bijzonder," zei zij. "Bij veel andere modebedrijven mogen ontwerpers die net zijn afgestudeerd de vloer van het atelier aanvegen, hier kon ikmeteen met een deel van een collectie aan de slag." De merkwinkels van Bestseller worden niet door het concern zelf, maar in samenwerking met zelfstandige ondernemers opgericht. De modeonderneming produceert zijn collecties ook niet zelf - Bestseller heeft geen fabrieken - maar werkt daarvoor met vaste leveranciers. Iets minder dan de helft van zijn collecties wordt in Europa geproduceerd, de rest komt uit Azië. Dat betekent dat de collecties dan ook niet overal hetzelfde zijn. Dat geldt onder andere voor China, waar de onderneming in 1996 van start ging, en in korte tijd een enorme naamsbekendheid heeft opgebouwd (het verhaal gaat dat het merk Jack & Jones in dat land even bekend is als sprookjesschrijver H.C. Andersen) en meer dan 550 winkels heeft. Hoewel het concern al 30 jaar bestaat zijn de merken die het voert van recenter datum. Het kinderkledingmerk Exit is het oudste merk en dateert uit 1986, een jaar later werd Vero Moda opgericht dat voor een jong, vrouwelijk publiek is bedoeld. Vero Moda was in 1995 ook het eerste merk dat in ons land werd geïntroduceerd.

Inmiddels heeft Vero Moda hier 75 winkels en staan er voor eind 2005 nog 4 nieuwe filialen in de planning.

Andere Bestseller merken zijn onder meer Jack & Jones (1990), Vila (1993), Only (1996), Tdk (1999), Phink Industries, Pieces accessories en Object Collectors Item (alledrie opgericht in 2003) en het positiemodemerk Mama-licious dat al eerder werd genoemd en in 2005 van start is gegaan.

Het concern zet niet voor al zijn merken eigen winkelketens op. De groothandelsactiviteiten zijn - gezien de omvang - van groter belang. In Nederland heeft Bestseller met zijn verschillende concepten inmiddels 1200 verkooppunten. Met als gevolg dat de Beneluxorganisatie die in 1995 met 3 man van start ging nu ruim 2000 medewerkers op de loonlijst heeft staan. Wereldwijd heeft het concern zo'n 13.000 mensen in dienst. De succesvolle bedrijfsvoering van het concern is niet onopgemerkt gebleven. Zo werd Bestseller in 2004 genomineerd voor de verkiezing tot Beste Winkelketen, een wedstrijd die georganiseerd wordt door Elsevier Retail. De hoofdprijs ging uiteindelijk naar MediaMarkt, maar Bestseller werd wel tot 'meest innovatief' benoemd.

Dit jaar dingt het bedrijf naar de Gazellen Award van het Financiële Dagblad, de prijs voor de snelst groeiende onderneming van Nederland.