• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Bijenkorf onder vuur vanwege ‘te dunne’ paspoppen

Bijenkorf onder vuur vanwege ‘te dunne’ paspoppen

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Een bezoeker van de Bijenkorf heeft op de facebookpagina van het warenhuis geklaagd over de paspoppen die zij gebruiken. Ze plaatste een foto van haar zus die poseert met de volgens haar veel te dunne mannequins. Het bericht is inmiddels al meer dan 7.000 keer geliked en meer dan 1.000 keer gedeeld.

In haar bericht vertelt de bezoeker dat haar zus al jaren werkt met meisjes die eetstoornissen hebben. “Het onhaalbare ideaalbeeld dat deze meiden nastreven, wordt onder andere veroorzaakt door deze veel te dunne mannequins,” vertelt ze. Vervolgens vraagt ze de Bijenkorf om de paspoppen te vervangen door poppen met een normaler en realistischer postuur. Met het berichtje roept ze ook andere mensen op om hun mening te geven over de kwestie.

Veel bezoekers zijn het eens met het bericht en laten weten dat er iets gedaan moet worden aan de paspoppen. Het antwoord van het warenhuis roept veel reacties op. In de eerste reactie laten zij weten de klacht door te geven aan de ‘desbetreffende afdeling’. Met dit antwoord is de plaatser van het bericht niet tevreden: “Ik hoor graag de reactie van de betreffende afdeling”. En ook andere bezoekers van de pagina laten weten de reactie ‘nietszeggend’ te vinden.

In een tweede reactie zegt het warenhuis zich bewust te zijn van hun voorbeeldpositie op de Nederlandse markt en dat er daarom uitsluitend gebruik wordt gemaakt van gezonde modellen in hun campagnes. Over de mannequins wordt gezegd: “De figuren geven een gestileerd mensbeeld weer”.

Het facebookbericht heeft veel positieve reacties gekregen, maar niet iedereen is het er mee eens. “Onzeker worden van een plastic pop is gewoon zielig. En logisch dat Bijenkorf hier niets aan veranderd, ik zou hier ook geen aandacht aan besteden,” luidt een reactie.

Op de facebookpagina van de Bijenkorf worden ook berichten gedeeld van winkelketens die gebruik zijn gaan maken realistischere paspoppen, zoals Topshop. Eerder dit jaar kreeg ook deze modeketen kritiek over de maat van hun paspoppen. Zij besloten de magere mannequins toen niet langer in te kopen.. Ook Yves Saint Laurent kreeg kritiek dit jaar. Hun campagne met het Nederlandse model Kiki Willems werd verboden door de Britse reclamecommissie omdat het model volgens hun ‘ongezond dun’ was.

Beeld: Facebook de Bijenkorf

De Bijenkorf
paspop